Kaikki tiedotteet

20.2.2024

Täysistunto: Kirkon EU-vaalien kattoteemana lähimmäisen puolella

Suomen evankelis-luterilainen kirkko pitää kesäkuussa järjestettävien EU-vaalien alla esillä demokratian ja äänestämisen tärkeyttä sekä omasta arvopohjastaan nousevia keskeisiä teemoja.

Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi kokouksessaan 20.2.2024 kirkon EU-vaaleihin liittyvän viestinnän kattoteemaksi lähimmäisen puolella ja teemoiksi seuraavat:

• Eriarvoisuuden vähentäminen vahvistaa yhteiskuntarauhaa
  • Nuorten hyvinvointiin panostaminen luo tulevaisuususkoa
  • Tasapainoinen aluekehitys rakentaa luottamusta
  • Uskonnonvapaus tuo turvaa ja toivoa ihmisten elämään
  • Oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden edistäminen rakentaa rauhaa ja turvallisempaa maailmaa
  • Ilmastokestävän elämäntavan edistäminen on hyvinvoinnin perusta
  • Maahanmuutto- ja siirtolaiskysymystä hoidetaan ihmisarvoa kunnioittaen ja ihmisoikeuksia loukkaamatta.

Kirkko tukee demokratiaa, pitää ihmisoikeuksien toteutumista tärkeänä ja rohkaisee erityisesti ensimmäistä kertaa äänioikeutettuja äänestämään EU-vaaleissa. Kirkon EU-vaaliteemat nousevat kevään 2023 eduskuntavaalien tavoitteista, ja niissä liitytään Kirkkohallituksen strategisen viestinnän painopisteisiin vuodelle 2024. Tavoitteena on järjestää yhteistyössä Helsingin seurakuntayhtymän kanssa eurovaalipaneeli huhtikuussa.

Suomen evankelis-luterilaisella kirkolla on pitkä historia yhteisen Euroopan rakentamisessa. Se on Euroopan kirkkojen konferenssin (CEC) aktiivinen jäsen. Euroopan kirkkojen konferenssi on vuodesta 1959 alkaen pyrkinyt rakentamaan rauhaa ja yhteistä ymmärrystä Euroopassa.

Seuraavat Euroopan parlamentin vaalit järjestetään 9. kesäkuuta 2024. Suomesta valitaan Euroopan parlamenttiin 15 jäsentä.

Lisätiedot: Kansliapäällikkö Pekka Huokunan erityisavustaja Elina Hellqvist, p. 040 688 1478, elina.hellqvist@evl.fi

Tukea matkailijoiden parissa tehtävään työhön

Täysistunto myönsi taloudellista tukea matkailijoiden keskuudessa tehtävän hengelliseen työhön.

Kirkon keskusrahaston vuoden 2024 talousarvioon on hyväksytty 153 000 euron määräraha käytettäväksi Lapin turistityöhön, matkailijoiden keskuudessa tehtävään työhön saaristossa sekä lentokenttätoimintaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Määrärahasta varataan 65 000 euroa Muonion kirkkoherran palkkakustannuksiin, 40 000 euroa Vantaan seurakuntayhtymälle lentokenttätoimintaan, 10 000 euroa matkailijoiden parissa tehtävään työhön saaristossa ja 38 000 euroa Lapin turistien parissa hengellistä työtä tekeville seurakunnille ja järjestöille.

Avustus Vantaan seurakuntayhtymälle on suunnattu lentokenttätyön ja lentoasemapapin toiminnan vakiinnuttamiseksi. Lentokenttätoiminta on kokonaiskirkollista toimintaa, ja Vantaan seurakuntayhtymä vastaa toiminnan käytännön toteuttamisesta sekä rahoittaa kuluista puolet.

Tunturikappeli- ja tiekirkkotoimintaan vuonna 2023 kannetun kolehdin tuotto, yhteensä 48 094 euroa, jaettiin seuraavasti: Saariselän kappeli, Levin Marian kappeli, Ylläksen Pyhän Laurin kappeli sekä Pyhätunturin Revontulikappeli saivat jokainen 10 800 euroa ja Kirkkopalveluiden tiekirkkotoiminta 4 800 euroa.

Tunturikeskusten yhteydessä tapahtuvaan tunturikappelitoimintaan osallistuvat Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pelkosenniemen seurakunnat. Kristillisistä järjestöistä mukana toiminnassa ovat Kansan Raamattuseura ja Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys.

Lisätiedot: Kirkkoneuvos Petri Määttä, petri.maatta@evl.fi, p. 040 688 1543

Täysistunnon pöytäkirja tulee nähtäväksi noin viikon kuluttua kokouksesta Domus-palveluun.