Ekumeeninen veljesyhteisö Ranskassa Taizén kylässä. Sveitsiläissyntyinen reformoitu veli Roger Schutz (1915–2005) tahtoi elvyttää luostari- ja veljesyhteisöperinnettä protestanttisen kristinuskon piirissä. Hän perusti veljesyhteisön vuonna 1940 hankkiessaan talon Taizésta Etelä-Ranskasta. Talo toimi juutalaisten piilopaikkana siihen saakka, kunnes Schutz vuonna 1942 siirtyi takaisin puolueettomaan Sveitsiin. Vuonna 1944 Shutz palasi Taizén kylään ja kokosi seitsemän ensimmäisen veljen yhteisön. Veljesyhteisön sääntö vahvistettiin vuonna 1952.

Taizé-aate on synnyttänyt vahvan, ekumeenisen ruohonjuuritason liikkeen, joka on kasvattanut Taizé-yhteisön suosiota ja vaikutusta eri kirkkokunnissa. Suomessa Taizéa ovat tehneet tunnetuksi ennen kaikkea kirjailija Anna-Maija Raittila (1928-2012) ja Sinapinsiemen ry, joka ylläpiti Taizén hengessä toimivaa Morbackan hiljaisuuden kotia Kaarinassa vuoteen 2009 asti.

Taizélaisuus on näkynyt Taizé-hymneissä, jotka ovat yksinkertaisia laulettuja meditatiivisia rukouksia. Suomen luterilaisessa kirkossa taizé-hymnejä on laulettu erityisesti Tuomasmessuissa.

Veli Roger loi hyvät suhteet roomalaiskatoliseen kirkkoon. Ekumenian ja kirkkojen nuorisokasvatuksen kannalta Taizén yhteisöllä on ollut huomattava merkitys. Taizén veljet tekevät myös laupe udentyötä mm. slummeissa eri puolilla maailmaa.

Ekumenia
Taizé