Palaa sanaston etusivulle

Porvoon yhteinen julkilausuma

Porvoon yhteinen julkilausuma on Pohjoismaiden ja Baltian luterilaisten kirkkojen sekä Britannian ja Irlannin anglikaanisten kirkkojen hengellinen asiakirja, jossa hahmotellaan kirkkojen lähempää yhteyttä koskeva tavoiteohjelma. Julkilausumassa kirkot kartoittavat tilannettaan sekä historian että nykyhetken valossa. Asiakirjassa ilmaistaan yksimielinen näkemys kirkon olemuksesta ja kirkkojen näkyvän ykseyden päämäärästä, apostolisesta uskosta sekä piispuudesta kirkon apostolisuuden palvelijana.

Porvoon yhteinen julkilausuma (The Porvoo Common Statement) jakaantuu viiteen pääosaan, jotka ovat

• Tilannekatsaus
  • Kirkon olemus ja ykseys
  • Mistä olemme yksimielisiä uskossa
  • Piispuus kirkon apostolisuuden palvelijana
  • Kohti läheisempää ykseyttä.

Viimeinen pääluku sisältää Porvoon julistuksen (The Porvoo Declaration), jonka eri kirkkojen päättävät elimet ovat hyväksyneet.

Porvoon julistus ja Porvoon yhteinen julkilausuma ovat seurausta pitkällisestä teologisesta prosessista. Pohjoismaiden ja Baltian maiden luterilaiset ja anglikaanit ovat käyneet yhteisiä teologisia keskusteluja jo 1950-luvulla. Viimeisin neuvotteluprosessi kesti vuodesta 1989 vuoteen 1992.

Porvoon yhteinen julkilausuma