Palaa sanaston etusivulle

Palveleva puhelin ja Palveleva netti

Palveleva puhelin on seurakuntien puhelimitse tapahtuvaa sielunhoitotyötä. Työmuoto syntyi 1960-luvulla.

Palvelevaan puhelimeen tulee vuosittain kymmeniä tuhansia soittoja. Yleisimpiä keskusteluissa käsiteltyjä aiheita ovat yksinäisyys, ihmissuhteet, mielenterveyden vaikeudet ja uskonnolliset kysymykset.

Palvelevan puhelimen vastaajina toimivat koulutusta saaneet vapaaehtoiset päivystäjät sekä seurakuntien työntekijät. Toimintaperiaatteeseen kuuluu, että puhelut ovat nimettömiä, luottamuksellisia ja soittajan persoonaa kunnioittavia.

Palveleva puhelimen numero on koko maassa 0400 22 11 80. Puhelin on auki joka päivä klo 18-24. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm). Ruotsinkielisen palvelun numero on 0400 22 11 90.

Palveleva chat

Palvelevan chatin keskustelut ovat kahdenkeskisiä. Yhteydenottaja näkyy päivystäjälle nimettömänä.

Palveleva netti

Palveleva netti on evankelis-luterilaisen kirkon ylläpitämä, vuonna 2005 perustettu verkkoauttamispalvelu. Sinne voi lähettää nimettömänä ja luottamuksellisesti viestin, jossa voi kertoa mieltä painavista asioista. Vastaajat ovat tehtävään koulutettuja vapaaehtoisia. Myös he toimivat nimettömästi.

Palvelevan netin käyttö on maksutonta. Viestiin vastataan viiden päivän kuluessa. Jos asia on kiireellinen, voi soittaa Palvelevaan puhelimeen.

Palveleva kirje

Kirjoita kirje ja lähetä se osoitteella: Palveleva kirje, PL 210, 00131 Helsinki. Jos haluat vastauksen, liitä mukaan nimi- ja osoitetietosi.

Kirkon Keskusteluapu

Takaisin sivun alkuun