Kaikki tiedotteet

20.5.2021

Selkokieliset päivän rukoukset on julkaistu

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on julkaissut verkossa selkokieliset päivän rukoukset. Rukouksia käytetään jumalanpalveluksissa, ja ne täydentävät muita selkokielisiä jumalanpalvelusmateriaaleja. Selkokielisten materiaalien avulla jumalanpalvelukset ovat helpompia ymmärtää mahdollisimman monelle kuulijalle. Kyseiset selkokieliset päivän rukoukset olivat tänä vuonna ehdolla vuoden Selväsanaisen palkinnon saajaksi. Rukoukset on laatinut asiantuntija ja pappi Timo-Matti Haapiainen Kirkkohallituksesta.

”On ollut ilo olla mukana hankkeessa, joka osaltaan edistää yhteisen jumalanpalveluksen saavutettavuutta. Toivottavasti näitä rukouksia käytetään ahkerasti”, sanoo Timo-Matti Haapiainen.

Eri arvioiden mukaan Suomessa on satojatuhansia ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä tai selkokuvia. Heillä voi olla esimerkiksi kielen ymmärtämisen tai oppimisen vaikeus, onnettomuuden tai sairauden seurauksena syntynyt kielellinen vaikeus tai heidän äidinkielensä on jokin muu kuin suomi tai ruotsi. Myös monet muistisairaat voivat seurata paremmin selkokieltä. Myös iän myötä tapahtuvan kuulon aleneminen voi aiheuttaa vaikeuksia seurata yleiskieltä tai nopeaa puhetta. Selkokieltä on helpompi seurata.

”Kristillisen kirkon yhtenä tärkeänä tehtävänä on sortavien rakenteiden purkaminen. Erilaisia yhteyttä estäviä rakenteita purkamalla vammaisuus vähenee ja yhteys ihmisten välillä voi kasvaa. Selkokielisiä päivän rukouksia mainostaa kortti, jossa sanotaan ”Auta meitä ylittämään niitä rajoja, jotka erottavat ihmisiä toisistaan.” Tämä selkokielisten päivän rukousten katkelma sanoittaa myös näiden rukousten ydintä. Toiveena on yhteyden lisääntyminen ihmisten välillä näiden rukousten muodossa”, kertoo saavutettavuuden ja vammaisuuden asiantuntija Katri Suhonen Kirkkohallituksesta.

Ruotsinkielinen versio selkokielisistä päivän rukouksista valmistunee vuoden 2021 loppuun mennessä.

Selkokieliset päivän rukoukset -webinaari 27.5.

Selkokieliset päivän rukoukset esitellään kaikille avoimessa webinaarissa 27.5. kello 8.45-10.30. Webinaarissa puheenvuoron käyttävät muun muassa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen, asiantuntija Timo-Matti Haapiainen Kirkkohallituksesta ja selkokielen asiantuntija Ulla Vanhatalo Helsingin yliopistosta. Lisätiedot seminaarista

Selkorukousmateriaali on julkaistu evl.fi/plus-verkkosivustolla sekä kirkon selkokielisillä verkkosivuilla kunkin kirkkopyhän kohdalla.

Kirkko on tehnyt pitkäjänteistä ja tavoitteellista työtä selkokielisten aineistojen tuottamisessa ja saavutettavuuden edistämisessä. Tunnustuksena tästä työstä Selkokielen neuvottelukunta myönsi Vuoden selväsanainen -tunnustuspalkinnon kirkolle vuonna 2017.

Lisätietoja:
Timo-Matti Haapiainen, Kirkkohallitus, p. 050 307 9726, timo-matti.haapiainen@kirkkohallitus.fi
Katri Suhonen, Kirkkohallitus, p. 040 688 1452, katri.suhonen@evl.fi
evl.fi/selkorukoukset