Kummin tehtävänä on tukea kastettua hänen kristillisessä uskossaan, rukoilla hänen puolestaan, olla kristityn esikuvana ja toimia kasteen todistajana. Kummi tukee yhdessä seurakunnan kanssa vanhempia ja huoltajia kastetun kristillisessä kasvatuksessa.

Kastettavalla tulee olla ainakin yksi, konfirmoitu ja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäsenenä oleva kummi. Näitä kirkkoja ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lisäksi Suomen vapaa evankelisluterilaisen seurakuntaliitto, Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, Luterilainen Sanan Yhdyskunta, ulkomaiset luterilaiset kirkot sekä Porvoon yhteisön jäsenkirkot. Riittää, että kastettavalla on yksi kummi, joka on jäsenenä jossakin näistä kirkoista. Kummin ei tarvitse olla Suomen kansalainen.

Kummina voi lisäksi olla evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai kristilliseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö. Näitä kirkkoja ovat mm. anglikaaniset kirkot, katolinen kirkko, ortodoksiset ja kreikkalais-katoliset kirkot, metodistikirkot sekä reformoidut kirkot.

Kummina ei voi olla sellaisen kirkon jäsen, joka ei hyväksy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kastetta. Tällaisia ovat esimerkiksi adventtikirkko, baptistikirkko, helluntaikirkko ja vapaakirkko. Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina.

Vähintään kahden kummin tai muun todistajan tulee olla läsnä kastetoimituksessa. Jos kummeja on vain yksi, on kastetilaisuudessa siis oltava kummin lisäksi yksi todistaja.

Kummien määrälle ei ole ylärajaa.

Kummeja ei voi myöhemmin vaihtaa eikä poistaa, koska kummin tehtävä kasteen todistajana ei pääty. Lapselle voidaan kuitenkin myöhemmin lisätä enintään kaksi kummia. Myös adoptoidulle alaikäiselle, joka on jo aiemmin kastettu, voidaan kirkkoon liittymisen yhteydessä taikka adoption vahvistamisen jälkeen nimetä kummeja.

Kastekummius on todennäköisesti syntynyt jo toisella kristillisellä vuosisadalla. Kummi vastasi kastetilaisuudessa kastettavan lapsen puolesta kastajan kysymyksiin ja toimi kasteen todistajana. Sittemmin kummin tehtäviin tuli myös lapsen pitäminen sylissä kastetoimituksen aikana. Luterilainen reformaatio hylkäsi opin kummin hengellisestä sukulaisuudesta, mutta säilytti muuten kummiuden.

Lue lisää kummiudesta Ristiäiset-sivulta, Kaste.fi-sivustolta ja Kumminkaa.fi-sivustolta.