Kanttori (lat. cantor) johtaa seurakunnan musiikkitoimintaa. Hän vastaa musiikista seurakunnan jumalanpalveluksissa sekä muissa kirkollisissa toimituksissa ja seurakunnan tilaisuuksissa. Kanttori opettaa rippikoulussa, hoitaa muutenkin musiikkikasvatustyötä ja edistää musiikin käyttöä seurakunnan toiminnassa. Kanttori vastaa myös seurakunnan soittimien hoidosta ja huollosta.

Kanttorin valitsee kirkkovaltuusto tai seurakuntaneuvosto. Kanttorin virkaan vaadittavan tutkinnon voi suorittaa ammattikorkeakoulussa (korkeakoulututkintoa edellyttävä kanttorinvirka) tai Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa (ylempää korkeakoulututkintoa edellyttävä kanttorinvirka tai ylintä tutkintotasoa edellyttävä kanttorinvirka).

Koulutus – Kanttori

Kanttori-urkuriliitto