Palaa sanaston etusivulle

Uskontodialogi

Uskontodialogi liittyy uskontojen seuraajien välisiin kohtaamisiin. Uskonnollisen maiseman muuttuessa seurakunnan on tärkeää tiedostaa, mitä kristillisiä ja ei-kristillisiä yhteisöjä sen alueella elää. Eikä vain tiedostaa, vaan myös luoda yhteyksiä näihin. Nämä yhteydet voivat palvella paitsi alueella asuvia ja yhteistä hyvää, myös yhteiskuntarauhaa ja voivat olla kultaakin kalliimpia kriisitilanteissa. Seurakunta kohtaa muiden uskontojen, katsomusten ja uskonnottomien edustajia kunnioittavasti ja yhdenvertaisesti.

Uskontodialogia tapahtuu arjen keskellä – bussissa, kaupassa, tiedotusvälineiden välityksellä – sekä eri uskontojen yhteisen kiinnostuksen alueella, kuten erilaisten eettisten kysymysten parissa. Uskontodialogia tapahtuu myös silloin, kun eri uskontojen teologiset asiantuntijat käyvät vuoropuhelua.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on käsitellyt uskontodialogiin ja -kohtaamisiin liittyviä teemoja useissa asiakirjoissa. Suuntaviivoja uskontojen kohtaamiseen -julkaisussa näitä teemoja on koottu yhteen.

Uskontodialogi
USKOT-foorumi