Kouluikäisille (7-14 -vuotiaille)

Kirkolla on monenlaista toimintaa kouluikäisille

Seurakunnissa on monenlaista toimintaa 7-14-vuotiaille. Seurakunnan nettisivulla toiminnan löytää varhaisnuorten tai kouluikäisten nimellä. Kouluikäisillä saatetaan tarkoittaa myös vain alakouluikäisiä lapsia. Lisää oman paikkakunnan toiminnasta saat tietää kysymällä oman paikkakunnan seurakunnasta. Kaikki lapset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan seurakuntien järjestämään toimintaan!

Aamu- ja iltapäiväkerhoissa lapsesta välitetään

Monet seurakunnat järjestävät aamu- ja iltapäivätoimintaa, jotta eka- ja tokaluokkalaiset eivät joutuisi viettämään pitkiä iltapäiviä koulun jälkeen tai varhaisia aamuja itsekseen. Suurin osa aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestävistä seurakunnista toimii kuntien palveluntuottajina, mutta jotkut seurakunnat järjestävät sitä omakustanteisesti paikkakuntansa koululaisille.

Seurakuntien aamu- ja iltapäivätoimintaa vetävät koulutetut lastenohjaajat tai nuorisotyön ohjaajat. Toiminta perustuu kristilliselle arvopohjalle, ja siinä painotetaan muun muassa lapsesta välittämistä, arjen kristillisyyttä sekä yhteistyötä perheiden kanssa.

Erilaisia kerhoja kouluikäisille

Seurakunnat järjestävät 7–14-vuotiaille lapsille ja varhaisnuorille monenmoista kiinnostavaa harrastetoimintaa erilaisissa kerhoissa ja ”avointen ovien” kokoontumisissa.

Kerhot ovat perinteistä seurakunnan varhaisnuorisotyön viikkotoimintaa, jonka sisällöt elävät ajassa. Tarjonnan näet seurakuntien omilta sivuilta. Kerhoja on askartelukerhosta pienoismalliklubiin, sählykerhosta muumiryhmään, kokkikerhosta lintubongaajiin. Moniin kerhoihin ilmoittaudutaan syys- tai kevätkauden alussa.

”Avoimien ovien” iltapäivät tai illat puolestaan tarjoavat mahdollisuuden tulla viettämään vapaa-aikaa turvallisessa ympäristössä, jossa on tarjolla esimerkiksi pelejä, askartelua, seuraa ja usein pientä purtavaakin.

Varhaisnuorten kerhojen vetäjät ovat useimmiten nuoria vapaaehtoisia seurakuntalaisia, jotka ovat käyneet kerhonohjaajakoulutuksen. Heidän taustatukenaan tai kanssaan kerhoa vetämässä ovat seurakunnan varhaisnuorisotyönohjaajat.

Kouluikäisten juttu – yö kirkossa!