Miljömärkta produkter och miljöcertifikat

Enligt den nya upphandlingslagen kan ett visst miljömärke krävas som bevis på att föremålet för upphandlingen motsvarar de miljömässiga egenskaper som krävs.

Även vid små upphandlingar bör miljömärkta produkter prioriteras. En miljömärkt produkt eller tjänst uppfyller strikta krav som gäller produktens eller tjänstens miljökonsekvenser men också produktens funktion och säkerhet för användaren.

Rekommenderade miljömärkningar är bland annat

Även miljöcertifikat beaktas, till exempel följande:

Åtgärd

Församlingen strävar efter att välja miljömärkta produkter alltid när det är möjligt.

Poäng: Miljödiplomet ger poäng för produkter som har något av miljömärkena eller certifikaten i förteckningen ovan. Energimärket ska ha åtminstone klass A. Observera att rättvisemärkta produkter och ekologiska produkter endast ger poäng i avsnittet ”Mat och kök” och ekoenergi i avsnittet ”Fastigheter och energi”. Församlingen börjar få poäng när de miljömärkta produkternas antal överstiger fem.

Poäng ges enligt följande:

Fler än 5 produkter – 2 poäng.
Fler än 10 produkter – 3 poäng.
Fler än 15 produkter – 4 poäng.
Fler än 20 produkter – 5 poäng.

Mer information

Miljömärkning har publicerat en guide (på finska) som beskriver hur miljömärkena – Svanen och EU:s miljömärke – kan beaktas i praktiken.Öppna länk i ny flik