Mat och kök

Maten är en del av både vardag och fest. Människor samlas vid gemensamma bord i både hemmen och församlingen. I den bön som Jesus lärt oss ber vi om vårt dagliga bröd. I de första kristna kyrkorna utgick altaret från ett vardagligt matbord i trä där de kristna firade nattvard.

Livsmedelsproduktionens och livsmedelskonsumtionens miljökonsekvenser kan påverkas genom att man väljer rättvisemärkta produkter, närproducerad mat, vegetarisk mat och säsongens råvaror.

Ett mål i kyrkans energi- och klimatstrategi är att klimatvänlig mat gynnas i kyrkans verksamhet. Genom att följa rekommendationerna från statens näringsdelegation kommer man en god bit på vägen.

Målet med rekommendationerna är en hälsofrämjande kost som samtidigt är så hållbar som möjligt för miljön.

NäringsrekommendationernaÖppna länk i ny flik