Nätverkssamarbete och samhällspåverkan

Nätverkssamarbete med kommuner, organisationer och andra församlingar är engagerande miljöfostran.

Församlingarna samarbetar i enlighet med strategin En kolneutral kyrka 2030 med andra församlingar, kommuner, städer, organisationer och andra intressentgrupper för att nå miljö- och klimatmålen. Samarbete med skolor, daghem, företag, kommunen, naturskyddsorganisationer eller andra organisationer är en bra metod för miljöfostran. Organisationerna har god lokalkännedom.

Omsorgen om skapelsen förenar olika kristna församlingar och kyrkor och andra religioner. Församlingens ekumeniska och interreligiösa samarbete med dem skapar nya möjligheter.

Åtgärd

Församlingen deltar i miljörelaterade evenemang eller kampanjer tillsammans med andra kyrkor, religionssamfund, miljöorganisationer eller andra aktörer.

Poäng: Deltagande i miljöevenemang eller kampanjer ger 1–5 poäng.