Resereglemente

Enligt strategin En kolneutral kyrka 2030 gynnar kyrkan transportmedel med låg utsläppsnivå och utvecklar möjligheterna att delta i olika evenemang på distans.

Med klok mobilitet avses färdsätt som gynnar den hållbara utvecklingen och samhället och som även är ekonomiska, smidiga och säkra och dessutom förbättrar hälsan.

Församlingen utarbetar eller uppdaterar ett resereglemente eller en motsvarande anvisning om personalresor. Resereglementet ska prioritera kollektivtrafik, cykling eller motsvarande och beakta såväl den totalekonomiska lönsamheten som miljökonsekvenserna. Om det är nödvändigt att använda personbil kan man välja bildelning, samåkning, anslutningsparkering och en ekonomisk körstil. Flygresorna minskas och utsläppen från dem klimatkompenseras.

Åtgärd

Församlingen utarbetar eller uppdaterar ett resereglemente eller en motsvarande anvisning om personalresor med beaktande av miljökonsekvenserna.

Poäng: Minimikriterium.

Klok mobilitetÖppna länk i ny flik