Utsläppssnåla fordon

Församlingen kan välja alternativa bränslen när den investerar i nya fordon. Det är förnuftigt att välja en så utsläppssnål och bränslesnål bil som möjligt. En motorvärmare minskar utsläppen och bränsleförbrukningen.

Församlingen kan installera laddstationer för elbilar vid sina fastigheter. Strategin En kolneutral kyrka 2030 rekommenderar laddstationer för elbilar vid alla vägkyrkor. Det är bra att välja el som produceras med förnybar energi.

Elbil:

• Laddstationerna (även för snabbladdning) blir ständigt fler.
  • Servicen är förmånlig (betydligt färre delar som behöver service än i bilar med förbränningsmotor, inga oljebyten).
  • Förmånlig besiktning (inga avgasmätningar).
  • Batteritillverkningen förbrukar naturresurser men miljökonsekvenserna kompenseras genom bränslebesparingen.

Laddhybrid:

• Samma fördelar som elbilens.
  • Använder även fossilt bränsle.

Biogas:

• Inhemsk biogas finns tillgänglig.
  • En gammal bil kan ofta byggas om till en biogasbil.

Etanol:

• Nästan vilken bensindriven bil som helst kan förmånligt anpassas för etanoldrift.
  • Bilen kan fortfarande tankas med bensin.
  • 80 procent mindre koldioxidavtryck än med bensin.
  • Tillverkas i Finland till exempel av avfall från livsmedels- och sågindustrin.

Förnybar diesel och biodiesel är nya alternativ som utvecklas.

Åtgärd

Församlingen installerar laddstationer för elbilar vid sina fastigheter och/eller använder mer ekologiska energikällor för sina fordon.

Poäng: 1 poäng/åtgärd, högst 5 poäng.

Mer information

Miljökriterier för upphandling av personbilar och skåpbilarÖppna länk i ny flik (på finska)