Respekt för fåglarnas häckningsfrid

Avverkning sommartid förstör många fåglars och djurs bon. Boträd fälls och maskinernas oljud stör häckningen. Enligt naturvårdslagen är det förbjudet att förstöra fågelbon och störa häckningen. Sommaravverkning kan också försvaga bestånden av utrotningshotade arter. Miljödiplomet rekommenderar att församlingarna avstår från avverkning under fåglarnas viktigaste häckningsperiod (15.4–31.7). Europeiska kommissionen har påpekat för Finland att sommaravverkning strider mot fågeldirektivet.

Åtgärd

Församlingen anger i sin skogsplan att skog endast får avverkas utanför häckningsperioden.

Poäng: Inga avverkningar under häckningsperioden och beslut om detta införs i skogsplanen 2 poäng.

NaturvårdslagenÖppna länk i ny flik

Rekommendationer för tryggande av fåglarnas häckningsfridÖppna länk i ny flik (på finska)

BirdLife FinlandÖppna länk i ny flik