Lokalanvändning

Kyrkan avstår enligt strategin En kolneutral kyrka 2030 från lokaler som används sällan och ökar den delade användningen av lokaler. Kyrkostyrelsens anvisning om fastighetsstrategier innefattar en exempelräknare för lokalernas användningsgrad. Lokalanvändningen varierar mellan församlingar och regioner.

Exempel:

• Bokningskalendrar för personalutrymmen.
  • Lokal eller fastighet som delas med kommunen eller någon annan aktör för att höja användningsgraden – funktioner centraliseras.
  • Kyrkor och andra lokaler används för flera ändamål.
  • Fler idéer finns i betänkandet från arbetsgruppen som utredde användningen av kyrkorum (2019).

Åtgärd

Församlingen höjer lokalernas användningsgrad på olika sätt.

Poäng:

• Höjning av användningsgraden för en lokal 2–5 poäng enligt effekt.
  • Försäljning av lokal, uthyrning av lokal eller uppsägning av hyreslokal: 1 poäng per lokal, högst 5 poäng.
  • Totalt högst 10 poäng.

Mer information

Kyrkorumsarbetsgruppens betänkande om utveckling av kyrkorum till gemenskapscenter.Öppna länk i ny flik (på finska)