Uskonnonvapaus

Vakaumuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus 100 vuotta

Vuonna 2023 tuli kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun Suomessa tuli voimaan laki, joka takasi uskonnonvapauden kaikille. Vasta siis sadan vuoden ajan Suomessa on ollut mahdollista valita oma uskontokuntansa – tai valita olla kuulumatta mihinkään.

Uskonnonvapauden juhlavuoden logo - vaaleanpuneinen leija.

Heti uuden lain tultua voimaan vuonna 1923 monet yhteisöt rekisteröityivät omiksi uskonnollisiksi yhteisöikseen. Muutos oli merkittävä kirkossa ja koko suomalaisessa yhteiskunnassa sekä monien yksilöiden ja perheiden elämässä. Se on tärkeä historiallinen käännekohta, joka on nyt arkista todellisuutta.

Tänä päivänä Suomi on moniuskontoinen ja monikulttuurinen maa. Sata vuotta sitten saavutettu vapaus on nyt jokaisen ajattelun vapautta.

Vapaus etsiä omaa uskoa

Jokainen kansalainen saa Suomessa elää omantunnon ja uskon mukaan. Ihminen voi vaihtaa kirkosta toiseen tai osallistua hengelliseen toimintaan vailla pakkoa.

Lainsäädäntö tukee vapautta kokoontua ja sananvapautta. Uskonnonvapauslaki antaa vapauden etsiä sitä uskoa tai yhteisöä, joka olisi sopiva ja tuntuisi turvalliselta.

Uskonnonvapauden juhlavuonna on vietetty monia tapahtumia. Juhlavuoden avausseminaari järjestettiin Pikkuparlamentissa 26.1. 2023. Tilaisuuden avasi eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

Lisää tapahtumia kootaan juhlavuoden sivustolle.

Tutkittua tietoa uskonnonvapaudesta

Kirkon tutkimus ja koulutus on koonnut Gallup Ecclesiastica -kyselyssään (2022) tietoa suomalaisten suhtautumisesta uskonnonvapauteen. Kyselyhanke kytkeytyy uskonnonvapauden merkkivuoteen.

Tuloksia on esitelty tuoreissa raporteissa, jotka avaavat uskonnonvapauden eri ulottuvuuksia. Näissä on käsitelty muun muassa suomalaisten suhtautumista uskonnolliseen pukeutumiseen, uskonnollisiin kokoontumistiloihin sekä uskonnon rooliin julkisissa instituutioissa. Lisäksi on tarkasteltu kirkkojen roolia kriisitilanteissa. Jo aiemmin julkaistussa raportissa on käsitelty uskonnonvapauden merkitystä ja näkemyksiä kirkon ja valtion suhteista.

Aiheesta lisää

Alle on koottu median nostoja uskonnonvapaudesta.

Seurakuntalainen 20.10. 2023: Toimittajille tarjotaan marraskuussa ilmaista uskontolukutaidon koulutusta

Kirkko ja kaupunki 17.10.2023 piispa Teemu Laajasalo: Sinulla on sama huoli kuin islamisteilla”, piispa tokaisi vapaa-ajattelijalle – katsomusopetuksesta keskusteltiin yliopiston Tiedekulmassa

Kirkko ja koti 27.9.2023: Ovatko uskonto ja politiikka kavereita vai vihollisia? | Kirkko ja koti

Uskontolukutaitokoulutus toimittajille marraskuussa 2023: Uskontolukutaitokoulutus

Suomen ekumeeninen neuvosto 25.4.2023: Miten uskonnonvapauslaki on vaikuttanut kirkkojen asemaan Suomessa?

Tutkija, dosentti Kimmo KetolaMihin tarvitaan uskonnonvapauden sosiologiaa? 23.3.2023

Perjantai – Mihin tarvitsemme hengellisyyttä? Yle areena 27.1.2023. Mukana muun muassa piispa Mari Leppänen

Kirkon kasvatuksen johtaja Jarmo Kokkonen 23.2.2023: Uskonnonvapauslaki 100 vuotta – juridiikan rinnalle laajempia näkyjä? – Maan suola

Väitöskirjatutkija Merilii Mykkänen 26.1.2023 Uskonnonvapaus Suomessa – historia, nykypäivä ja tulevaisuus (ekumenia.fi)