Palaa sanaston etusivulle

Lähetysjärjestöt

Olemme osa globaalia yhteisöä. Maailmassa eri kirkot ja kristilliset yhteisöt muodostavat verkoston, joka ulottuu käytännössä kaikkialle.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetystyö on organisoitu kirkon lähetysjärjestöjen kautta. Kiinnostus lähetystyötä kohtaan lisääntyi Suomessa 1800-luvun puolivälissä. Lähetysinnostus johti Suomen Lähetysseuran perustamiseen vuonna 1859. Vuodesta 2013 lähtien työ on perustunut sopimukseen, jossa sopimusjärjestöt sitoutuvat noudattamaan kirkon tekemiä päätöksiä ja linjauksia.

Kirkon lähetysjärjestöt ovat:

Lähetysjärjestöillä on noin 150 lähetystyöntekijää yli 30 maassa, kaikissa maanosissa. Heidän lisäkseen järjestöt mahdollistavat tuhansien paikallisten työntekijöiden työskentelyn kouluttamalla, palkkaamalla tai tukemalla kumppaneiden rekrytointia. Eniten heitä oli Aasiassa. Seurakunnat tukevat lähetystyötä taloudellisesti, rukouksin sekä kertomalla järjestöjen ja niiden työntekijöiden sekä kumppaneiden työstä. Seurakunnilla oli kirkon lähetysjärjestöjen kanssa yhteensä noin 2000 nimikkosopimusta. Niiden kautta tuettaan joko suomalaisten nimikkolähettien tai yhteistyökirkkojen ja -järjestöjen työtä. Kaikkiaan järjestö käyttävät tähän työhön yli 100 miljoonaa euroa vuosittain.

Lähetysjärjestöjen yhteistyön koordinoimisesta sekä luterilaisen kirkon lähetystyön kehittämisestä huolehtii Kirkon lähetystyön keskus, joka perustettiin Kirkkohallitukseen vuonna 1975. Keskus huolehtii myös kirkon lähetystyön yhteisestä kasvatuksesta, koulutuksesta ja tiedotuksesta. Se julkaisee verkkojulkaisua Kirkkomme Lähetys.

Lähetystyötä ja kansainvälistä apua