Palaa sanaston etusivulle

Hautaan siunaaminen

Hautaan siunaaminen on osa kirkon jumalanpalveluselämää. Siinä rukoillaan omaisille lohdutusta ja voimaa, vainajalle iankaikkista elämää Kristuksen tähden ja seurakuntalaisille viisautta käyttää oikein jäljellä oleva aika.

Jokaisella kirkon jäsenellä on oikeus saada hautaan siunaaminen, eikä siitä voida luopua edes silloin, kun kirkkoon kuulumattomat omaiset eivät sitä tahdo. Jokainen seurakunnan jäsen siunataan hautaan viimeiselle matkalleen.

Kirkollinen hautaan siunaaminen on luottamusta Jumalan rakkauteen ja ylösnousemuksen todellisuuteen, johon kristitty on liitetty kasteen sakramentissa. Kirkko ei ole pohjimmiltaan inhimillinen, vaan jumalallinen. Tästä syystä kirkon jäsenyys ei katkea kuolemassa, vaan kristityn päämäärä on ajan rajan toisella puolella, taivaassa.

Hautaan siunaamisen toimitus

Hautaan siunaamisessa arkun päälle heitetään kolmesti hiekkaa, usein ristin muotoon, ja lausutaan yleensä sanat ”maasta sinä olet tullut, maaksi sinun pitää jälleen tulla. Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä”. Lauseeseen liitetään lisäksi vainajan nimi.Pappi heittää ruumisarkun päälle hiekkaa ristin muotoon.

Hautaan siunaamisen kaava sisältyy Kirkollisten toimitusten kirjaan. Siunaaminen voidaan toimittaa myös hautausmessun kaavan mukaan. Liturgisena värinä käytetään ensisijaisesti valkoista, joka ilmaisee toivoa ja ylösnousemusta.

Kirkollinen hautaan siunaaminen voidaan pyydettäessä toimittaa kirkkoon kuulumattomallekin, mikäli vainaja on sitä eläessään toivonut. Hautaan siunaaminen toimitetaan kirkossa tai siunauskappelissa, sairaalan kappelissa, haudalla tai vainajan kotona.

Mikäli vainaja tuhkataan, uurnan lasku tapahtuu yleensä eri päivänä kuin siunaus. Sen yhteydessä voidaan pitää lyhyt rukoushetki (maahan kätkemisen kaava), johon omaiset voivat pyytää pappia mukaan.

Kirkollisten toimitusten kirjassa on myös suruun liittyviä rukoushetkiä, esimerkiksi rukoushetki läheisen kuoltua ja rukoushetki surussa.

Hautaan siunaaminen

Tukea kuoleman äärellä