Palaa sanaston etusivulle

Katekumenaatti

Katekumenaatti on seurakuntien aikuisille suunnattua pienryhmätoimintaa, joka noudattaa kirkkovuoden rytmiä ja kestää noin vuoden. Ryhmässä on tarkoitus kasvaa ja syventyä kristillisen uskon tuntemisessa sekä saada eväitä oman spiritualiteetin vahvistamiseen.

Katekumenaatti-pienryhmässä on ohjaaja, ryhmäläisiä eli etsijöitä ja matkakumppaneita eli seurakuntalaisia, joille seurakuntayhteys on merkittävä ja jumalanpalveluselämä tuttua. Ryhmän taustatukena toimii pappi.

Katekumenaatti muodostuu neljästä vaiheesta, joihin jokaiseen sisältyy jumalanpalvelus. Perusajatuksena on etsiä vastauksia ryhmästä nouseviin kysymyksiin.

Katekumenaatin juuret ovat alkukirkon kasteopetuksessa ja toimintamallissa, jolla aikuisia ohjattiin kirkon yhteyteen. Uusi katekumenaatti kehittyi ruohonjuuriliikkeenä Ranskassa 1900-luvun puolivälissä. Muutamissa roomalaiskatolisissa seurakunnissa kehitettiin aikuisten kasteopetusta, jolloin vähitellen syntyi uuden aikuiskatekumenaatin malli.

Ensimmäinen Suomen luterilaisen kirkon katekumenaattiin perehdyttävä seminaari järjestettiin marraskuussa 2006. Seminaari on järjestetty siitä lähtien vuosittain.

Sana tulee kreikan sanasta katechein, opettaa, näyttää tietä, ohjata.