Ulkosuomalaisten kohtaamispaikka

Aurinkorannikon suomalaisen seurakunnan purjedusreissu.
Andalucian aurinkorannikon suomalainen seurakunta Espanjassa on eloisa yhteisö, jonne mukaan voi tulla matalalla kynnyksellä. Kuva Jarmo Karjalainen.

Kun kuljet maailmalla tai teet kotisi uuteen maahan, tule käymään suomalaisessa seurakunnassa! Suomalainen seurakunta on monille tärkeä kohtaamispaikka, jossa voi vaihtaa kuulumisia ja saa vertaistukea sekä verkostoja ulkomailla asumiseen suomalaisena.

Monet suomalaiset seurakunnat ovat eläviä keskuksia, joissa järjestetään jumalanpalvelusten ohella juhlia ja tapahtumia. Kirkolta löydät verkoston, joka tulee sinua elämän eri tilanteissa. Voit myös itse rakentaa seurakuntaa kaikella sillä, mikä on sinulle luontevaa.

Tässä joitakin esimerkkejä, millaista toimintaa ulkosuomalaisseurakunta usein järjestää.

• Lapsille: muskarit, pyhäkoulut
  • Nuorille: nuorten leirit ja riparit
  • Hengellinen elämä: jumalanpalvelukset,  raamattu- ja rukouspiirit, kerhot, teemaseminaarit
  • perhejuhlat
  • Lähimmäisen avuksi: keskusteluapu, lähimmäispalvelu, naapuriapu, kriisityö
  • Musiikki: kuorot, lauluillat, musiikkitapahtumat, Kauneimmat joululaulut
  • Kirjasto, josta voi lainata suomenkielisiä kirjoja

Seurakunnat kartalla

Löydä lähin seurakuntasi

Tule mukaan rakentamaan yhteisöä

Voit antaa aikaasi, kokemustasi ja taitojasi yhteiseen hyvään kuten tahdot.

Ehkä sopisit hyvin luottamushenkilöksi tekemään päätöksiä seurakunnassa? Tai olisiko sinusta mahtavaa vetää vaikkapa kirjallisuuspiiriä? Haluaisitko auttaa alueen muita asukkaita arjen askareissa?

Aina ei tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa. Ehkä sinulla on juuri sopivasti aikaa tulla rypyttämään karjalanpiirakoita myyjäisiin.

Oma tuki voi olla myös taloudellista. Suomalaiset seurakunnat ulkomailla eivät ole suomalaisen verotuksen piirissä. Kolehti tai lahja kasvattaa yhteistä kekoa, joka tulee konkreettisesti oman asuinalueen parhaaksi.

korvapuusteja kulhossa.
Kaikki alueella asuvat suomalaiset ovat tervetulleita olemaan ja rakentamaan yhteistä yhteisöä niillä edellytyksin kuin itselle sopii. Voit siis antaa aikaasi, kokemustasi ja taitojasi yhteiseen hyvään kuten tahdot.

Perhejuhlat ulkomailla

Kaste, rippi, häät, hautajaiset