Suntio on asiakaspalvelutyön ammattilainen

Suntio sytyttää kynttilöitä.

Suntio/vahtimestari ottaa vastaan seurakunnan tilaisuuksiin tulijoita ja huolehtii käytännön järjestelyistä. Työhön kuuluu tilojen valmistelu jumalanpalveluksia, kasteita, avioliittoon vihkimisiä tai hautaan siunaamisia varten. Joissakin seurakunnissa suntio hoitaa myös vahtimestarin tehtäviä. Työssä tarvitaan monipuolista osaamista.

Koulutus

Suntioksi valmistutaan suorittamalla seurakunta- ja hautauspalvelualan ammattitutkinto (150 osaamispistettä). Tutkinnon seurakuntapalvelun osaamisala kehittää suntion työssä tarvittavaa erityisosaamista. Aiemmin suntion ammattiin valmistuttiin suorittamalla suntion ammattitutkinto.

Koulutuksen järjestäjät:

Lue lisää kirkon työmarkkinalaitoksen sivuilta

Osaamista ja tutkintoja kiinteistö- ja kirkonpalvelustyön ja hautausmaatyön tehtäviin