Työharjoittelu ja kesätyö

Seurakunta askelmana työelämään

Seurakunnat ovat vuosittain tuhansille ihmisille yksi askel matkalla kohti työelämää. Harjoittelijoita, kesätyöntekijöitä ja työkokeilijoita on monenlaisissa tehtävissä.

Seurakunnat vastaavat itsenäisesti työllistämiseen ja harjoitteluun liittyvistä päätöksistä mahdollisuuksiensa rajoissa. Kysy lisää omasta seurakunnastasi.

Nuori nainen työntää kottikärryjä hautausmaalla.

Kesätyö ja TET-jakso

Seurakunnat palkkaavat vuosittain noin viisituhatta kesätyöntekijää. Eniten kesäapua tarvitaan hautausmaiden kunnossapitoon, mutta myös leiri- ja kerhotoimintaan, keittiöihin, kiinteistöjen kunnossapitoon sekä asiakaspalvelu- ja toimistotehtäviin.

Kesätyöstä solmitaan työsopimus ja maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Työstä saa työtodistuksen. Hakuaika tehtäviin on yleensä kevään aikana. Palkkaamisen käytännöt vaihtelevat seurakunnittain – suurissa kaupungeissa hakijoita voi olla paljon, joten ole ajoissa liikkeellä.

Useat seurakunnat tarjoavat yläasteen 8.- ja 9.-luokkalaisille sekä lukiolaisille työelämään tutustumisen eli TET-jakson. Lue lisää seurakuntatetistä.

Harjoittelussa

Seurakunnissa on usein harjoittelijoita, sillä kirkon virkoihin pätevöittäviin koulutuksiin kuuluu harjoittelujaksoja seurakunnassa. Kirkko on mahdollinen harjoittelupaikka myös muita tutkintoja suorittaville opiskelijoille, esimerkiksi sosiaalialan, hallinnon tai viestinnän aloilla.

Harjoittelukäytännöt kuten harjoittelun kesto ja mahdollinen palkka sovitaan tapauskohtaisesti.

Seurakunnissa on myös jonkin verran oppisopimusopiskelijoita, jotka suorittavat tutkintoa työn ohessa. Oppisopimuksella voi opiskella esimerkiksi suntion tai kirkon lastenohjaajan tutkinnon.

Työelämään tutustumassa tai palaamassa

Työvoima- ja kotoutumiskoulutusten työelämäjaksoja tai työkokeiluja voi suorittaa seurakunnassa. Työelämäjakson aikana voi tutustua seurakunnan eri tehtäviin ja harkita omia tulevaisuuden vaihtoehtoja.

Seurakunnat työllistävät mahdollisuuksiensa mukaan pitkäaikaistyöttömiä, osatyökykyisiä ja muita vaikeasti työllistyviä henkilöitä esimerkiksi palkkatuen avulla. Tehtäviä, joihin ei vaadita ammattipätevyyttä, voi olla esimerkiksi kiinteistöjen kunnossapidossa, keittiössä tai toimistotyössä.

Työelämäjaksoista ja työkokeilusta sovitaan aina kouluttavan tahon tai työvoimaviranomaisen kanssa. Jos sinulla on oikeus palkkatukeen, mainitse siitä kun kysyt työpaikkaa seurakunnasta.