Nag Hammadin kirjasto

Nag Hammadin tekstit ovat 52 varhaiskristillisen koptinkielisen kirjoituksen kokoelma. Tekstit löydettiin vuonna 1945 Egyptistä, Nag Hammadin kaupungista. Suurin osa teksteistä on gnostilaisia. Löytö oli merkittävä paitsi Uuden testamentin, myös gnostilaisuuden tutkimukselle. Se on laajin tunnettu gnostilaisten kirjoitusten kokoelma, ja suurinta osaa teksteistä ei entuudestaan tunnettu. Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan eksegetiikan laitos tekee tutkimusta Nag Hammadin […]

Biblisismi

Biblisismi oli raamatuntulkinnan suuntaus, joka pyrki tulkitsemaan Raamattua kirjaimellisesti ottamatta huomioon kirkon tradition ja vallitsevan maailmankuvan kehitystä. Biblisismiä edusti muun muassa Johann Tobias Beck (1804–1878). Biblisismillä voidaan tarkoittaa vastaavanlaista Raamatun tulkintatapaa myös muina aikakausina.

Perikooppikalenteri

Perikkooppikalenteri on kirkkovuosikalenteri, josta käy ilmi kunkin kirkkovuoden pyhän teema, liturginen väri, psalmi, lukukappaleet ja evankeliumi. Perikooppi on jumalanpalveluksessa luettava raamatunteksti. Kirkkovuosikalenteri

Qumran

Qumranin luostariyhteisö sijaitsi Kuolleen meren läheisyydessä. Se koostui essealaisiksi kutsutuista juutalaisista. Essealaiset vaikuttivat 200 eKr–70 jKr. Yhteisö on kuuluisa siksi, että yhteisön säilyttämät ja kopioimat Vanhan testamentin käsikirjoitukset ovat säilyneet jälkipolville. Qumranin kirjakääröt löydettiin 1940-luvun lopulla. Vanhan testamentin käsikirjoitusten lisäksi löytö sisälsi yhteisön omia kirjoituksia. Qumranin luostariyhteisö eristäytyi muusta yhteiskunnasta protestina Jerusalemin temppelin kultin vääristymille. […]

Riemuvuosi

Vanhan testamentin juutalaisessa perinteessä kehotetaan viettämään riemuvuotta joka 50. vuosi. Riemuvuosi alkoi suurena sovituspäivänä, jolloin puhallettiin koko maassa oinaansarviin juhlan alkamiseksi. Riemuvuonna vapautettiin orjaksi itsensä myyneet israelilaiset, ja myydyt perintömaat palautettiin omistajilleen. Riemuvuosi merkitsi myös täydellistä lepoa maalle, karjalle ja ihmisille (3. Moos. 25). Ei ole kuitenkaan tietoa, missä määrin riemuvuosi muodostui säännölliseksi käytännöksi. Vanhan […]

Takaisin sivun alkuun