Luoja

Luoja on Jumalasta käytetty nimitys. Jumala on Luoja, sillä hän on luonut kaiken tyhjästä. Luoja viittaa Kolmiyhteisen Jumalan ensimmäiseen persoonaan, Isään. Kristillinen luomiskäsitys perustuu luomiskertomukseen (1. Moos. 1–2). Siinä on myyttisessä muodossa ilmaistu näkemys maailman synnystä ja ihmisen paikasta tässä kokonaisuudessa. Luominen ei ole vain kerran tapahtunutta, vaan jatkuva Jumalan teko, joka pitää elämää yllä. […]

Pyhä Henki

Pyhä Henki on kolmiyhteisen eli trinitaarisen Jumalan kolmas persoona (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Nikean uskontunnustuksen mukaan Pyhä Henki lähtee (virtaa) Isästä ja Pojasta iankaikkisuudessa. Pyhä Henki on olemuksellisessa yhteydessä Isään ja Poikaan (ks. filioque): Pyhä Henki on Jumala, ei vain persoonaton jumalallinen voima. Jumalan olemus on salaisuus, mutta Jumala ilmoittaa itsensä ja tulee läsnäolevaksi […]

Tekosynti

Tekosynti on yksittäinen paha teko. Augustinus jaotteli synnin kahteen osaan: tekosyntiin ja perisyntiin. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä.

Mariologia

Mariologia on Neitsyt Mariaa ja hänestä muodostettuja oppeja tutkiva teologianhaara. Sillä tarkoitetaan myös tämän teologianhaaran tutkimuskohteita eli kirkon Mariaa koskevaa uskoa. Luterilaiset tunnustuskirjat omaksuivat kaksi katolista ja ekumeenista mariologista dogmia: Maria on Jumalan äiti sekä ikuinen neitsyt. Roomalaiskatolisen kirkon opetukseen kuuluvat lisäksi opit Marian tahrattomasta sikiämisestä sekä taivaaseen ottamisesta.

Trinitaarinen

Sana trinitaarinen tulee latinan kielen sanasta trinitas, kolmiyhteinen. Sekä jumalanpalveluksen alku- että päätössiunaus ovat trinitaarisia siunauksia. Niissä seurakunta siunataan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Käsite viittaa kolminaisuusoppiin.

Marttyyri

Marttyyriksi eli veritodistajaksi sanotaan henkilöä, joka kärsii kuoleman uskonsa tähden. Marttyyri-sanaa ei Raamatussa mainita. Marttyyrius liittyy helluntaina syntyneen kirkon vaiheisiin, kun kristityt kuolivat vainoissa Kristus-uskonsa takia. Ensimmäisen kristityn marttyyrikuolema eli veritodistaja Stefanoksen kuolema on kuitenkin kuvattu Apostolien tekojen 7. luvussa. Sen jälkeen marttyyrikuoleman kärsivät Jaakob vanhempi, Paavali, Pietari, Jaakob (Jeesuksen veli) ja Andreas. Kirkollisen perimätiedon […]

Eskatologia

Eskatologia on oppi viimeisistä tapahtumista. Viimeiset tapahtumat ovat Uuden testamentin mukaan alkaneet Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Kristityt ovat alusta asti uskoneet elävänsä viimeisiä aikoja (Hepr. 1:2, 1. Joh. 2:18), sillä Jumala vuodatti helluntaina Pyhän Hengen opetuslasten päälle ja teki heistä Kristuksen todistajia ennen kuin hänen tuomionsa toteutuvat (Ap. t. 2:17–20). Eskatologia on oppi, joka puhuu […]

Katumus

Katumus tarkoittaa mielentilaa, jossa ihminen katuu syntejään. Se auttaa ihmistä tunnistamaan muutostarpeen elämässä. Ihminen voi vapautua synneistä uskomalla Jeesukseen syntien sovittajana. Synninpäästö voidaan julistaa julkisesti tai yksityisesti henkilökohtaisessa ripissä, jossa on mahdollisuus myös sielunhoidolliseen keskusteluun. Martti Luther kritisoi keskiajalla vallinnutta käsitystä katumuksen roolista parannuksessa. Sen mukaan parannuksen tekijältä vaaditaan kolme aktia: katumus, synnintunnustus ja hyvitystyöt […]

Matalakirkollisuus

Matalakirkollisuus on saanut nimensä anglikaanisen kirkon piirissä syntyneestä Low Church -suunnasta. Matalakirkollisuus korostaa muun muassa maallikkotoimintaa, Raamatun merkitystä ja kirkollisen elämän yksinkertaisuutta. Herätysliikkeissä on matalakirkollisia piirteitä. Matalakirkollisuus vs. korkeakirkollisuus Käsitteet matalakirkollisuus ja sen vastakohta korkeakirkollisuus ovat laajentuneet tarkoittamaan kirkollisia suuntauksia myös muissa kirkkokunnissa.

Rukous

Rukous on sydämen puhetta Jumalan kanssa eli ihmisen sisimmän avaamista vuorovaikutukseen Pyhän Kolminaisuuden kanssa. Rukous voi olla joko sanallista tai sanatonta viipymistä Jumalan edessä. Rukous voi esimerkiksi olla suunnattuna Pyhälle Kolminaisuudelle tai jollekin Jumalan persoonista: Luojalle tai Kristukselle tai Pyhälle Hengelle, jolloin rukous sävyttyy tämän mukaan. Jumalanpalveluksen liturgisissa rukouksissa kiitetään Isää, käännytään Vapahtajan puoleen ja […]

Takaisin sivun alkuun