30.3.2023 Ympäristönsuojelu Ihminen ei ole luomakunnan yläpuolella vaan osa luontoa, ja vastuussa Jumalalle siitä, miten luontoa kohtelee. Ekoteologian mukaan Jumala on uskonut ihmiselle vastuullisen tilanhoitajan aseman luomakunnassaan. Tilanhoitajuus ei ole omistamista, vaan yhteistoimintaa luonnon kanssa. Jeesuksen opetuksen mukaan ihmisen tulisi olla luomakunnan ensimmäinen palvelija (Matt. 20:25–28). Kirkon tehtävänä on muistuttaa, että Jumalan luoma luonto on pyhä. Osalla […]
30.3.2023 Tekosynti Tekosynti on yksittäinen paha teko. Augustinus jaotteli synnin kahteen osaan: tekosyntiin ja perisyntiin. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä.
30.3.2023 Terveydenhuollon etiikka Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan elämän kunnioitus ja ihmisarvo ovat keskeisiä periaatteita syntymään, sairauteen ja kuolemaan liittyvissä kysymyksissä. Jokainen ihminen on kaikissa elämänvaiheissaan korvaamattoman arvokas ja ilmentää Jumalan rakkautta ja hyvyyttä. Kirkossa laajasti vallitsevan ajattelun mukaan ihmiselämän arvoa ei voida palauttaa mihinkään elämän laadullisiin osatekijöihin (esimerkiksi kauneuteen, terveyteen, suorituskykyyn, asemaan, rikkauteen ja hyödyllisyyteen). Elämä on itsessään arvo, […]
30.3.2023 Selibaatti Selibaatti tarkoittaa seksuaalista pidättäytymistä. Selibaatissa elävä henkilö ei toteuta seksuaalisuuttaan. Katolisessa kirkossa kaikkien pappien tulee elää selibaatissa. Ortodoksisessa kirkossa selibaatti koskee vain piispoja, mutta papit voivat avioitua ennen pappisvihkimystä. Molemmissa edellä mainituissa kirkoissa selibaatti kuuluu munkkien ja nunnien kutsumukseen, sillä he ovat sitoutuneet köyhyyteen, kuuliaisuuteen ja naimattomuuteen. Katolinen kirkko Suomessa Suomen ortodoksinen kirkko
30.3.2023 Avioliittolaki Suomessa on voimassa maaliskuusta 2017 alkaen laki, joka mahdollistaa avioliiton samaa sukupuolta olevien välillä. Kirkon avioliitto-opetuksen mukaan avioliitto on naisen ja miehen välinen liitto. Piispainkokouksen selonteossa vuodelta 2016 kirkon nykyisestä avioliitto-opetuksesta todettiin, ettei papin oikeus vihkiä kirkolliseen avioliittoon muutu 1.3.2017. Avioliittoon vihkimisestä evankelis-luterilaisessa kirkossa määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa. Kirkon jäsenillä ja työntekijöillä on samaa sukupuolta […]
30.3.2023 Talousetiikka Suomen evankelis-luterilainen kirkko haluaa noudattaa taloudenhoidossaan ja sijoitustoiminnassaan periaatteita, jotka sopivat yhteen sen opetuksen kanssa. Talouden etiikka on osa kirkon etiikkaa. Kirkon sijoitustoiminta perustuu sekä positiivisen että negatiivisen arvottamisen periaatetteeseen. Se pyrkii sijoittamaan yrityksiin, jotka tuntevat vastuuta yksilöstä, ympäristöstä ja yhteiskunnasta (positiivinen arvottaminen). Kirkko ei sijoita aseteollisuuteen, alkoholin valmistukseen, tupakkateollisuuteen, uhkapeleihin tai pornografiaan (negatiivinen arvottaminen). […]
30.3.2023 Vaitiolovelvollisuus Kirkon viranhaltija on muiden viranhaltijoiden tapaan vaitiolovelvollinen asioista, jotka on erikseen määrätty salassa pidettäviksi tai joita laatunsa vuoksi ei saa ilmaista. Kirkon työntekijöitä ja erityisesti pappeja koskee myös rippisalaisuus. Viranhaltija ei saa virassa ollessaan eikä sen jälkeen käyttää hyödykseen eikä ilmaista muille ilman lupaa sellaista seikkaa Aika puhua – aika vaieta, rippisalaisuus ja vaitiolovelvollisuus kirkossaSielunhoito […]
30.3.2023 Lähimmäinen Kristillisen näkemyksen mukaan kaikki ihmiset ovat lähimmäisiä toisilleen. Kaikkiin ihmisiin tulisi suhtautua lähimmäisinä, ja Jeesuksen opetuksen mukaisesti ”rakastaa heitä kuin itseään” (Matt. 22:39)
30.3.2023 Eros Eros on kreikkaa ja tarkoittaa eroottista rakkautta. Eros-rakkaus kuvaa siis yleensä ihmisten välistä vastavuoroista rakkautta, joka ei ole koskaan täysin pyyteetöntä, toisin kuin agape-rakkaus. Jumalan rakkaus syntistä ihmistä kohtaan on agape- rakkautta.
30.3.2023 Sota Kristillisen opetuksen mukaan sota on synnin seurausta. Sota voi tulla kyseeseen vain äärimmäisenä ja viimeisenä puolustuskeinona suuremman pahan ehkäisemiseksi. Tämä merkitsee muun muassa hyökkäyssodan kieltämistä. Näkemykseen liittyy niin kutsuttu oikeutetun sodan teoria, jonka ovat muotoilleet kirkkoisät Augustinus ja Tuomas Akvinolainen. Suomen evankelis-luterilainen kirkko pitää sotaa kansojen ja ihmiskunnan onnettomuutena. Tappaminen ei voi koskaan olla moraalinen […]