Kiinnostus sukututkimusta kohtaan on jatkuvasti lisääntynyt. Onnekkaimmat voivat edetä siinä aina 1500-luvulle saakka, hyvin monet 1700-luvulle.

Sukututkimuksia voi sekä tilata että tehdä itse. Avainpaikkoja sukututkimusta haluaville ovat seurakuntien kirkkoherranvirastot. Suomen väestökirjanpito on ollut kirkon tehtävänä varhaisimmista ajoista eli 1500-luvun lopulta asti.

Noin kaksi kolmasosaa seurakunnista on siirtänyt sataa vuotta vanhemmat kirkonkirjat maakunta-arkistoihin. Neuvostoliitolle luovutettujen Karjalan ja Petsamon alueiden lakkautettujen seurakuntien tiedot ovat Mikkelin maakunta-arkistossa.

Aina vuoteen 1962 saakka tiedot seurakuntien jäsenistä tallennettiin sidottuihin kirjoihin. Vanhimmat niistä on mikrofilmattu. 1960-luvulla siirryttiin niin sanottuihin perhelehtiin eli erillisiin kortteihin. Arkistolaitos on aloittanut myös mikrofilmattujen aineistojen digitoinnin arkistointilaitoksen digitaaliarkistoon.

Sukututkimus
Seurakuntien yhteystiedot