Stola on hengellisen viran merkki erityisesti läntisissä kristillisissä kirkoissa. Se puetaan papin alban päälle.

Stola on muutaman senttimetrin levyinen ja noin 2,5 metrin pituinen nauha. Se kulkee niskan takaa ja laskeutuu edestä alas vapaasti ja suoraan. Samaan tapaan stolan pukevat myös katoliset ja anglikaanit sekä useimmat luterilaiset. Stola voidaan pukea edestä myös ristiin. Tämä tapa on erityisesti Ruotsin luterilaisessa kirkossa.

Stolan alkuperästä ei ole varmuutta. Saattaa olla, että se perustuu roomalaisiin juhlamenoihin kuuluneeseen nauhaan. Stolan on nähty merkitsevän kutsua alistua Kristuksen ohjattavaksi ja viittaus Jeesuksen kehotukseen ottaa hänen ikeensä harteilleen (Matt. 11:29).

Pappien lisäksi myös diakonit voivat käyttää stolaa. Diakonit pukevat sen vasemman olkapään yli oikealle sivulle.

Jumalanpalvelus