Palaa sanaston etusivulle

Evankelinen lähetysyhdistys, ELY

Evankelinen lähetysyhdistys on vuonna 2008 Suomen Luterilaisesta Evankeliumiyhdistyksestä (SLEY) erkaantunut, vuonna 2008 perustettu lähetysjärjestö. Kirkon lähetysjärjestöksi ELY hyväksyttiin 11.11.2022.

Erkaantumisen aiheutti kiista naisten mahdollisuudesta pappisvirkaan. Osa Sleyssä toimineista pappeista ja maallikoista ei hyväksynyt Sleyn naispappeutta vastustavaa linjaa ja erkaantuminen tapahtui Sleyn Ylistarossa pidetyn vuosikokouksen yhteydessä vuonna 2007. Naispappeuden hyväksyviä Elyläisiä on nimitetty myös kirkollisiksi evankelisiksi. Kirkollisuus toteutuu messuyhteistyössä seurakuntien kanssa.

Elyn strategia toteutuu kolmessa sanassa: Julistaminen, koulutus ja varustaminen. Evankeliumi Kristuksesta on kaiken työn ytimessä (Room.1:1-4). Ely on lähetysjärjestö, joka lähettää lähetystyöntekijöitä toteuttamaan kokonaisvaltaista lähetysnäkyä: Jeesuksesta kerrotaan ja todistetaan sanoin ja teoin. Tavoite on siirtää vastuu työstä kansallisille työntekijöille kouluttamalla ja tukemalla heitä. Varustaminen (= pukea, varustaa vaatteilla, panna kuntoon, antaa, lahjoittaa) on hädässä olevin auttamista.

Lähetystyötä tehdään tällä hetkellä Venäjällä, Virossa, Kongon demokraattisessa tasavallassa ja Sambiassa sekä globaalin kirkon perhetyönä Kaakkois-Aasiassa. Työtä halutaan laajentaa erityisesti sinne, missä evankeliumia ei ole vielä kuultu. Omien lähetystyöntekijöiden lisäksi yhdistys tukee kansallisia työntekijöitä Venäjällä, Virossa ja Sambiassa.

Elyn jäsenlehti Elysanomat ilmestyy 6 kertaa vuodessa.

Herätysliikkeet ja järjestöt
Evankelinen lähetysyhdistys