Palaa sanaston etusivulle

Ystävyysseurakunnat

Ystävyysseurakuntatoiminta tarkoittaa kahden kirkon seurakuntien välistä yhteistyötä, johon molemmat ovat sitoutuneet.

Ystävyysseurakuntatoiminnan tarkoituksena on edistää palvelua ja kirkkojen, seurakuntien ja niiden jäsenten yhteyttä, vuorovaikutusta, kasvamista kristillisessä uskossa. Yhteistyötä tehdään aktiivisimmin nuorisotyön, diakonian ja musiikin alueilla. Taloudellisesti heikossa tilanteessa oleville seurakunnille voidaan antaa aineellista apua.

Suurin osa Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien ystävyysseurakuntasopimuksista on solmittu Viron, Inkerin ja Unkarin luterilaisten kirkkojen seurakuntiin – mutta ystävyysseurakuntia löytyy kaikkialta maailmasta. Mukana on myös anglikaanisia ja ortodoksisia seurakuntia.

Ystävyysseurakunnat ja -hiippakunnat