Tuomasmessu kuuluu kirkon kokeileviin erityisjumalanpalveluksiin. Messu on saanut nimensä apostoli Tuomaasta, joka epäili Jeesuksen ylösnousemusta. Messun nimi viestii, että tilaisuuteen ovat kaikki etsijät tervetulleita. Tuomasmessu on syntynyt Suomessa.

Tuomasmessun ydin on ehtoollinen. Esirukousjakson aikana voi jättää esirukouspyynnön rukousalttarille tai pyytää henkilökohtaista keskustelua ja rukousta. Messussa käytetään uusimuotoista hengellistä musiikkia, kuten ranskalaisen Taizé-yhteisön piirissä syntyneitä lauluja. Messun toteuttamisesta vastaa vapaaehtoisten tiimi.

Tuomasmessuja on vietetty vuodesta 1988 lähtien. Syntymäpaikkana oli Helsingin Agricolan kirkko. Helsingissä Tuomasmessun taustalla toimii Tuomasyhteisö. Yhdistyksen tarkoituksena on ”tukea yksityistä ihmistä, auttaa häntä löytämään henkiset ja hengelliset voimavaransa”. Messun toimintaa ja kehittämistä tukee muutaman kerran vuodessa kokoontuva sadan hengen vanhemmisto. Yhdistyksen keskeisin toimintamuoto on Tuomasmessu.

Tuomasmessuja vietetään arviolta noin parissasadassa seurakunnassa. Tuomasmessun vietto on levinnyt Suomesta myös muihin maihin. Messu kutsuu etsijöitä juhlaan, palvelemaan Jumalaa ja lähimmäistä sekä kasvamaan yhdessä.

Tuomasmessu ja Tuomasyhteisö