Kaikki artikkelit

26.6.2020

Tukea parisuhteeseen Suhde klinikalla -podcastista

Piirros, jossa lankapuhelin, rikkoutuneita sydämiä. Teksti: Suhde klinikalla.

Lankapuhelin, kuuloke irti, Punaisia rikkoutuneita sydämiä taustalla.

Kirkon perheneuvonta tarjoaa apua parisuhdeongelmiin keskusteluavun lisäksi myös podcastin muodossa. Suhde klinikalla -podcastissa kirkon perheneuvojat ja psykoterapeutit Paula Ruotsalainen ja Juha Petterson vastaavat kuulijoiden kysymyksiin parisuhteiden kiemuroista.

Podcast käsittelee monille tuttuja parisuhteen ongelmakohtia, kuten kommunikaatiota, seksiä, sitoutumista, eroa ja riitelyä. Jokainen jakso keskittyy yhteen aihealueeseen, jota puidaan kuulijan kysymyksen kautta.

Anonymiteetti on antanut mahdollisuuden kysyä vaikeista asioista. Käsiteltävät kysymykset ovat tosielämän tilanteita, henkilökohtaisiakin, joissa kysyjät tuovat esille ajatuksiaan omasta tilanteestaan. Vastauksissaan perheneuvojat menevät kuitenkin pintaa syvemmälle, purkavat kysymyksen osiin ja löytävät siitä usein enemmän, kuin mitä kysyjä on ehkä osannut ajatella.

Vaikka kysymykset ovat henkilökohtaisia, ovat ne yllättävän yleisiä. Ongelmien kanssa ei siis kannata jäädä yksin, sillä moni kokee samoja tunteita ja apua on saatavilla. Podcastit voivat toimia myös vertaistukena, kun huomaa ettei ole ainut, joka painii saman ongelman kanssa.

”Vaikka lähdetään liikkeelle yhden ihmisen elämäntilanteesta, niin kokemuksemme ovat usein hyvin samankaltaisia ja siten yhden ihmisen tarinasta voi löytää tarttumapintaa moniin tilanteisiin. Sanonta tietääkin, että kaikkein henkilökohtaisin on monesti kaikkein yleisintä”, kertovat podcastia vetävät perheneuvojat Ruotsalainen ja Petterson.

Podcastissa käsiteltävät aiheet voivat olla hankalia, mutta Ruotsalainen ja Petterson eivät tuomitse, vaan tarjoavat sympatiaa – kummallekin parisuhteen osapuolelle. Juontajat pyrkivät tuomaan keskusteluissaan esiin myös toisen osapuolen näkökulman ja esittävät vastakysymyksiä kysyjälle.

”Tavoittelimme sitä, että kuuntelija voisi kuvitella olevansa kuuntelemassa käymäämme kahvipöytäkeskustelua ennemmin kuin asiantuntijoiden luentoa. Olemme podcastissa läsnä omina itsenämme ja tuomme omia kokemuksia esille”, Ruotsalainen ja Petterson kertovat tavastaan tehdä podcastia.

Jos oma parisuhde herättää huolta, perheneuvojat suosittelevat lukemaan ensimmäisenä Suhdeklinikalla-kirjan, johon on koottu 81 parisuhteeseen liittyvää kysymystä ja vastausta. Kirja ja podcast voivat myös toimia ensiapuna, jos esimerkiksi perheneuvontaan on jonoa. Ammattiapuunkin kannattaa turvautua, jos tuntuu ettei parisuhde omin voimin muutu paremmaksi. Ammattilaisen puoleen voi kääntyä jo ennen kuin tilanne parisuhteessa kärjistyy.

”Apua kannattaa hakea vähän etupainotteisesti, etteivät ongelmat mutkistu liikaa”, Ruotsalainen ja Petterson toteavat.

Ihmissuhteissa ei tarvitse aina edes olla vakavia ongelmia, jotta voisi kääntyä perheneuvonnan puoleen. Etenkin Suhde klinikalla -podcast sopii parisuhdettaan pohtivien lisäksi kaikille, jotka ovat kiinnostuneita ihmissuhteista ja niissä vaikuttavista lainlaisuuksista sekä itsetuntemuksensa kehittämisestä.

Podcastia voi kuunnella muun muassa Spreakerista, Spotifysta, Apple Podcastista, Google Podcastista ja Deezerista.
Tutustu Suhde klinikalla -podcastiin osoitteessa evl.fi/suhdeklinikalla.

Hanna Yletyinen