Kirkko SuomiAreenalla 2024

Teemana turvallisuus

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on jälleen aktiivisesti mukana yhteiskunnallisissa keskusteluissa Porin SuomiAreenalla 25.–28.6.2024. Teemanamme on turvallisuus niin yhteiskunnan kuin yksittäisen ihmisen kannalta katsottuna. Tervetuloa keskiviikkona kuuntelemaan paneelikeskustelua Eetunaukiolle sekä piispojen iltahetkiä vieraidensa kanssa Keski-Porin kirkkoon tiistaista torstaihin. SuomiAreenalla mukana ovat arkkipiispa Tapio Luoma, Mikkelin piispa Mari Parkkinen sekä kenttäpiispa Pekka Asikainen.

Kirkon ohjelma Porissa:

Kahvi ja pulla tarjoilut SuomiAreenan piispan torikahveilla.

Torikahvit

Porin seurakuntien toriteltalla ihan MTV:n päälavan vieressä seurakuntien työntekijät päivystävät SuomiAreenan jokaisena päivänä. Piispat tarjoavat aamukahvia teltalla tiistaista torstaihin klo 10.00–11.00.

• Tule tiistaina 25.6. tapaamaan arkkipiispa Tapio Luomaa, joka tarjoaa torikahvit kirkon teltalla.
  • Keskiviikkona 26.6. on vuorossa kenttäpiispa Pekka Asikaisen torikahvit.
  • Torstaina 27.6. Mikkelin piispa Mari Parkkinen tarjoaa torikahvit.
Keski-Pori kirkko.

Erilainen mingle

Kirkko on jälleen mukana SuomiAreenan Erilainen mingle -tapahtumassa yhteistyössä soste-järjestöjen kanssa. Tilaisuus alkaa Keski-Porin kirkossa (Hallituskatu 1) tiistaina 25.6. klo 13.00 otsikolla “Elämän solmukohdat”.

Luvassa on puheenvuoroja koetusta elämästä sekä lukudraama työttömyydestä, esittäjänä Marjaana Maijala. Musiikista vastaa punkbändi Komplikaatio.

Arkkipiispa Tapio Luoma puhuu loppusanat. Tilaisuuden juontaa näyttelijä Eija Vilpas, ja tilaisuuden suojelijana toimii presidentti Sauli Niinistö.

Minglen jälkeen kirkon pihalla tarjoillaan keittoa.

sormenjäljet punaisella pohjalla.

Turvallisuuden kova hinta

Paneeli “Turvallisuuden kova hinta” Eetunaukion lavalla keskiviikkona 26.6. klo 12.00-12.45.

Mitä suomalainen turvallisuus maksaa? Millainen on inhimillinen turvallisuus, entä turvallisuus yhteiskunnallisena ilmiönä? Ketkä jäävät ulkopuolelle, kun Suomen turvallisuutta vahvistetaan? Miten voisimme yhdessä vahvistaa ja tehdä näkyviksi turvallisuuden arvoja?

Paneelissa ovat mukana arkkipiispa Tapio Luoma, imaami Sharmarke Said Aw-Musse, STTK ry:n puheenjohtaja Antti Palola sekä kolumnisti, kirjailija Auli Viitala. Paneelin juontaa Shahin Doagu.

Pasi Flodström.

Tango soi kirkossa

Tule kuulemaan tangon rytmejä Keski-Porin kirkkoon keskiviikkona 26.6. klo 15.00.

Tangoja esittää hallitseva tangokuningas, kanttori Pasi Flodström. Kuulemme myös piispojen lempitangoja. Tilaisuuden juontaa Porin seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heimo Hietanen.

Piispojen iltahetket tiistaista torstaihin

Jo perinteeksi tulleet piispojen iltahetket jatkuvat SuomiAreena-viikolla Keski-Porin kirkossa. Tänä vuonna mukana ovat arkkipiispa Tapio Luoma, Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen ja kenttäpiispa Pekka Asikainen.

Arkkipiispa Tapio Luoma

Piispan iltahetki 25.6. klo 19.00

Tiistaina 25.6. klo 19.00 arkkipiispa Tapio Luoman vieraana työministeri Arto Satonen.

Pekka Asikainen.

Piispan iltahetki 26.6. klo 19.00

Keskiviikkona 26.6. kenttäpiispa Pekka Asikaisen vieraina ovat kenraalimajuri Mika Kalliomaa, dosentti ja Putinin alttaripoika -kirjan kirjoittaja Juha Meriläinen sekä Mikkelin piispa Mari Parkkinen.

Piispa Mari Parkkinen.

Piispan iltahetki 27.6. klo 19.00

Torstaina 27.6. Mikkelin piispa Mari Parkkisen vieraana on lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.