Kaikki artikkelit

15.5.2024

Suomen Merimieskirkko lievittää ikävää ja huoltaa henkistä hyvinvointiasi, kun olet maailmalla

merimieskirkolla Hampurissa kahvilajono.

Saksan toiseksi suurin kaupunki, 1,9 miljoonan asukkaan Hampuri on monille tuttu joulumarkkinoistaan. Mikäs sen ihanampaa kuin nautiskella glögiä, paahdettuja manteleita sekä kastanjoita ja ihastella samalla myynnissä olevia käsitöitä, leluja ja muita lahjaideoita.

Hampurin merimieskirkkoon on saattanut törmätä juuri joulumarkkinoiden aikaan. Suomalainen merimieskirkko sijaitsee Hampurin keskustan ja sataman tuntumassa, vilkkaassa portugalilaiskorttelissa. Joulumarkkinoiden ajaksi kirkko avaa oman joulubasaarin, joka vetää vuosittain tuhansia asiakkaita. Sieltä saattaa ostaa grillimakkaraa, hernerokkaa, pyttipannua, poronkäristystä tai vaikkapa muikkuja.

Merimieskirkon joulumarkkinat Hampurissa ovat Saksan suurin suomalaisvoimin toteutettu tapahtuma. ”Se on näyteikkuna Suomeen. Vierailijoita on kahden viikonlopun aikana yli 35 000 ja tapahtumaa toteuttaa yli 300 vapaaehtoista. Markkinat ovat suuri ponnistus, mutta ennen kaikkea iloinen ja kodikas tapahtuma. Markkinoiden taloudellinen merkitys toiminnan rahoittamisessa on myös merkittävä,” kertoo Hampurin merimieskirkon johtaja Valtteri Salmi.

Hampurin merimieskirkolla on kuitenkin elämää vuoden jokaisena päivänä. Kirkolla on Suomi-kauppa, kahvila, sauna, kirjasto ja tarjoaapa se myös hostel-majoitusta. Kirkossa elo on vahvasti yhteisöllistä, iloa ja sisältöä elämään antavaa.

”Kahvilamme on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jonne jokainen on aina tervetullut! Kirkon arkeen  kuuluu yli 20 toimintaryhmän kokoontumisia. Vauvasta vaariin löytyy jokaiselle oma ryhmä. Kirjallisuudesta käsityökerhoon, kuorosta vauvamuskariin. Myös Suomi-koulu kokoontuu viikoittain merimieskirkolla,” Valtteri Salmi kertoo.

Hampurin suomalainen merimieskirkko on ulkosuomalaisille paitsi kristillinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kohtaamispaikka, myös monessa kohdin tärkeä henkinen ja sosiaalinen apu, kun elämään ulkomailla tuleekin yhtäkkiä uusi haaste.

Hampurin merimieskirkkoa johtaa Valtteri Salmi.

Aina ei mene suunnitelmien mukaan

”Joskus ulkomailla asuessa asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. Tällaisissa tilanteissa pienetkin asiat voivat muuttua suuriksi ja ylitsepääsemättömiksi. Kotimaassa ystävien ja sukulaisten turvaverkko auttaa elämän aallonpohjassa, mutta ulkomailla tämä turvaverkko on ohuempi, pahimmillaan olematon”, Salmi kertoo ja arvioi, että esimerkiksi suomalaisilla opiskelijoilla lähtökohtaisesti menee Hampurissa varsin hyvin.

Tasaisesti kuulee myös tarinoita siitä, että opiskelumaasta onkin tullut pysyvämpi kotimaa. Tilastollisesti noin puolet ulkomailla tutkintoa suorittavista jää opiskelumaahansa.

”Pääsääntöisesti opiskelu ulkomailla näyttää olevan jännää ja innostavaa. Opiskelijoilla pulmatilanteet ovat hyvin samanlaisia kuin kotimaassakin, ulkomailla saattaa kuitenkin erityisesti pohdituttaa esimerkiksi opiskelukäytännöt paikallisissa oppilaitoksissa.”

Etsitään yhdessä ratkaisua ongelmaan

Merimieskirkon missiona on ylläpitää ihmisten henkistä hyvinvointia ja siten lievittää ikävää ja ennaltaehkäistä syrjäytymistä. Kohtaamisia syntyy vuosittain koko toiminnan piirissä noin 200 000.

”Ihmiset ovat yleensä todella tyytyväisiä, jos he saavat apua tai muuta tukea kriisitilanteessa. Erilaisissa kriisi- ja hätätilanteissa ihmiset kokevat olevansa usein yksin ongelman kanssa ja ulkopuolinen tuki ja joskus neuvot tuntuvat hyvältä, vaikka ratkaisua ei yhdessäkään voitaisi löytää.”

Pienet ihmeet ovat usein mahdollisia mutta aivan kaikkeen Merimieskirkkokaan ei veny – rahaa se ei voi jakaa.

”Silloin tällöin myös petytään. Tarve taloudelliselle tuelle kasvaa jatkuvasti. Merimieskirkolla ei kuitenkaan ole varoja taloudelliseen tukemiseen, vaan tuki ja apu rakentuu muuten.”

Suomalaisia merimieskirkkoja on Lontoossa, Brysselissä, Rotterdamissa, Hampurissa ja Ateenassa. Toimintaa on myös Espanjan Aurinkorannikolla, Irlannissa, Luxemburgissa, Puolassa ja Kauko-Idässä.

Merimieskirkon lisäksi ulkosuomalaisten henkisinä tukikohtina voivat toimia suomalaiset seurakunnat, joita on tällä hetkellä jopa 37 maassa. Nämä seurakunnat ovat siirtymässä vuodesta 2025 hallinnollisesti Merimieskirkon hoiviin.

Piipahda ihmeessä, jos asut näillä alueilla tai olet maassa käymässä!

Merimieskirkot järjestävät monenlaista kivaa yhteisöllistä tapahtumaa, joihin voi piipahtaa matalalla kynnyksellä.