Kaikki artikkelit

7.3.2024

Suhde klinikalla -podcastin uusi tuotantokausi ja uudet kiinnostavat teemat

• Mitä parisuhteessa ei ainakaan kannata tehdä, jos haluaa, että rakkaus kestää?
  • Mitä sellaisia merkityksiä rahalla parisuhteessa voi olla, joita ei tule arjessa ajatelleeksi?
  • Miten ikä ja elämänvaihe vaikuttavat parinvalintaan?
  • Miksi toisen erilaisuus ärsyttää?

Perheneuvojat Juha Petterson ja Paula Maria Mäkelä keskustelevat teemoista podcastissa “Suhde klinikalla”. Kokeneet parisuhdeammattilaiset puhuvat podcastin uusimmissa jaksoissa aiheista Erilaisuus parisuhteessa, Raha ja parisuhde, Parisuhde eri-ikäisenä sekä Älä tee näin parisuhteessa. Perheneuvojat ovat valinneet podcastiin teemoja, jotka tulevat esille pariterapiassa ja aiheuttavat toistuvasti erimielisyyttä puolisoiden välillä.

”Erilaisuus on parisuhteen vakioasetus”, toteaa Paula. Podcast-jaksossa Erilaisuus parisuhteessa perheneuvojat puhuvat tunteista, joita toisen erilaisuus herättää. Tunteita ovat esimerkiksi ärtymys, turhautuminen ja jopa turvattomuus. Turvattomuutta syntyy tilanteissa, joissa toisen elämäntapa ja arvomaailma uhkaavat omaa käsitystä hyvästä elämästä. Erilaisuutta ei tarvitse ajatella ongelmana. Jos valitsee elää toisen kanssa, on hyvä miettiä, miten toisen erilaisuuteen voi suhtautua ymmärtäväisesti. Olisiko toisen outouksia mahdollista jopa rakastaa?

Suomessa rahasta puhumista on pidetty moukkamaisena. Kulttuuri on onneksi muuttumassa. Parisuhteessa on hyvin tärkeää päästä yhteisymmärrykseen rahankäytöstä, muuten se aiheuttaa toistuvia riitoja. Miten rahaa käytetään ja mihin sitä käytetään? Onko meillä yhteiset vai erilliset rahat? Voinko tehdä isoja hankintoja omilla rahoillani keskustelematta toisen kanssa? Miten tehdä tilanteessa, joissa puolisoiden varallisuus on erilainen? Mitä erilaisia merkityksiä rahalla on ihmisten mielissä? Näistä kysymyksistä Paula ja Juha keskustelevat jaksossa Raha ja parisuhde.

Tuleeko ihminen valikoivammaksi vanhemmiten? ”Nuorempana erilaisuus viehättää, vanhempana usein samankaltaisuus, koska yhteinen sävel on silloin helpompi löytää.” Näin pohtii Juha parisuhteen merkitystä jaksossa Parisuhde eri-ikäisenä. Eri ikävaiheissa parisuhteessa etsitään erilaisia asioita. Esimerkiksi nuorempana kumppanin sopivuus tulevien lasten vanhemmaksi voi olla hyvin tärkeää eikä puolison sopivuutta itselle tule muuten niin ajateltua. Myöhemmin puolisoiden kahdenkeskinen suhde korostuu ja etsitään ihmistä, joka sopii omaan, usein vakiintuneeseen elämään. Tämä voi hankaloittaa sopivan puolison löytymistä.

Älä uhkaile erolla riitojen yhteydessä on yksi Juhan ohjeista. Jaksossa Älä tee näin parisuhteessa Paula ja Juha keskustelevat asioista, joita parisuhteessa kannattaa ainakin välttää. Toisen nolaaminen ja loukkaaminen vahingoittavat parisuhdetta. Riidankin keskellä kannattaa valita sanansa, jottei toisen usko rakkauteen ala horjua. Pettäminen eri muodoissaan jättää aina haavan parisuhteeseen ja rikkoo luottamuksen puolisoiden väliltä.

Miksi tätä podcastia kannattaa kuunnella?

Juha: ”Podcastia voi kuunnella yhdessä ja kuunnellessa parisuhteen kysymyksiin voi saada uutta näkökulmaa ja keskustelunavauksia. Parhaimmillaan podcast on johdanto ja lopun voi miettiä yhdessä.”

Paula: ”Podcast sopii kuunneltavaksi myös oman pohdinnan evääksi. Meidän keskustelun kuuntelu voi herättää uusia ajatuksia ja ehkä voi samalla oppia jotain. Peilaamme teemoja pitkään työkokemukseemme parien kanssa sekä myös omaan elämänkokemukseemme.”

Yllä mainittujen jaksojen lisäksi Paula ja Juha ovat tehneet Suhde klinikalla -podcastiin kahdeksan aiempaa jaksoa muun muassa rakastumisesta, vuorovaikutuksesta, seksuaalisuudesta, uskottomuudesta ja uusperheestä.

Suhde klinikalla -podcastit

Kirjoittajat:
Juha Petterson, perheneuvoja, yksilö-, pari- ja perhepsykoterapeutti, Helsingin seurakuntien Perheasian neuvottelukeskus
Paula Maria Mäkelä, perheneuvoja, vaativan erityistason perhepsykoterapeutti, pari- ja seksuaaliterapeutti, työnohjaaja, Espoon seurakuntien Perheasian neuvottelukeskus