Palaa sanaston etusivulle

Viidesläisyys

1960-luvulla kirkolliseen kielenkäyttöön vakiintuivat Suomessa nimitykset viides herätysliike ja uuspietismi. Viidennen herätysliikkeen tausta on toisaalta 1800-luvun pietistisessä herätyskristillisyydessä, toisaalta englantilaisessa ja amerikkalaisessa evankelioimisliikkeessä (evankelioiva herätyskristillisyys). Suomen luterilaisessa kirkossa suuntaus alkoi vaikuttaa 1920- ja 1930-luvulla, kun Urho Muroma (1890–1966) alkoi pitää herätyskokouksia.

Muroman toiminta sai entistä järjestäytyneemmän muodon, kun Suomen Raamattuopisto perustettiin vuonna 1945. Muroma perusti myös Herää Valvomaan -lehden. Heti sotien jälkeen Suomessa järjestettiin evankelioimiskokouksia, joiden pohjalta taas syntyivät vuonna 1945 Kansan Raamattuseura ja Sana-lehti. Uusia toimintakanavia uuspietismi sai 1960-luvulla, jolloin rakenteellinen ja aatteellinen murros ravisteli yhteiskuntaa.

Uuspietismin keskeisimmäksi organisaatioksi muodostui vuonna 1967 perustettu Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys. Se kokosi yhteen näkemyksiltään verraten erilaisia herätyskristillisiä ryhmittymiä. Yhteistoiminta vuonna 1964 perustetun Ylioppilaslähetyksen, nykyisen Suomen Evankelis-luterilaisen Opiskelija- ja Koululaislähetyksen (OPKO), kanssa oli tiivistä. Liikehdinnän äänitorvena toimi vuonna 1965 perustettu Uusi Tie-lehti.

1970-luvun alussa kansanlähetysrintama alkoi rakoilla. Merkittävintä oli Kansanlähetyksen ja Ylioppilaslähetyksen välisen yhteistyön katkeaminen vuonna 1973. Kansanlähetyksestä irtautuneet lähetystyöntekijät perustivat vuonna 1974 Lähetysyhdistys Kylväjän. Samaan aikaan perustettiin myös radiolähetystyöhön keskittynyt Sanansaattajat. Evankelioimisliikkeet toimivat usein yhteistyössä luterilaisen kirkon seurakuntien kanssa.

Uuspietismiä edustavien järjestöjen kannatuspohjaa kuvaavat jossakin määrin niiden valtakunnallisten kesäjuhlien kävijämäärät. Kansan Raamattuseuran Sanan suvipäivillä käy noin 7000 henkeä, Kansanlähetyksen Kansanlähetyspäivillä 10 000 ja Raamattuopiston Hengellisillä syventymispäivillä noin 5000 henkeä. Tämän lisäksi järjestetään nuorten tapahtumia, paikallisia evankelioimistapahtumia ja lähetysjärjestöjen kesäjuhlia.

Herätysliikkeet
Viidesläisyys