Palaa sanaston etusivulle

Karitatiivisuus

Karitatiivisuus on uskosta ja rakkaudesta syntyvää lähimmäisen palvelemista. Karitatiivisuus-sana tulee latinan sanasta caritas, joka tarkoittaa rakkautta.

Usko merkitsee yhtäältä luottamusta Jumalan hyvyyteen ja toisaalta kaiken hyvän vastaanottamista Jumalalta. Jumalan rakastaminen, jota ei voi olla ilman uskoa, tarkoittaa itsensä luovuttamista Jumalan käyttöön ja suostumusta Jumalan hyvän tahdon toteutumiseen omassa elämässä. Usko ja rakkaus suuntaavat kristityn palvelemaan toisia. Usko ja rakkaus Jumalaan ilmenevät konkreettisina tekoina lähimmäisen hyväksi.

Karitatiivinen työ on kirkon perustehtävä, johon kirkkolaki velvoittaa. Seurakunta huolehtii karitatiivisesta tehtävästään diakoniatyön ja monien muiden työmuotojen kautta.

Kristillisen toiminnan keskeisin periaate nousee Kultaisesta säännöstä