Kaikki artikkelit

1.12.2023

COP28: Yksi aikamme tärkeimmistä ilmastokokouksista käynnistyi – myös Suomen evankelis-luterilainen kirkko mukana

Arabiemiraatteihin kuuluvassa Dubaissa käynnistyi eilen torstaina 30.11.2023 kaksi viikkoa kestävä YK:n ilmastokokous (COP28).

Kokouksen on arvioitu olevan merkittävin ilmastokokous sitten Pariisin vuonna 2015 kokouksen, jota pidetään käänteentekevänä globaalin ilmastopolitiikan kannalta. Pariisin kokouksessa asetettiin tavoitteeksi pitää maapallon keskilämpötilan nousu selvästi alle kahden asteen suhteessa esiteolliseen aikaan, eli käytännössä sovittiin, että nousu pyritään 1,5 celsiusasteeseen.

Ilmastokokouksessa tarkastellaan Pariisin sopimuksen toteutumista. Esillä ovat tilannekatsaukset eri maista (Global Stocktake). Kokouksessa tarkastellaan ilmastosopimuksen toimeenpanoa ja toimien riittävyyttä. Ilmastokokouksen muita teemoja ovat päästöjen vähentäminen, ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja sen vaatima rahoitus globaalissa etelässä ja erityisesti ilmastotuhoja koskevat rahoitusjärjestelyt.

Kirkot korostavat ilmasto-oikeudenmukaisuutta

Ilmasto-oikeudenmukaisuuden kysymykset ovat kirkolle tärkeitä. Kysymykset liittyvät tuhojen ja menetysten korvaamiseen erityisesti kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville sekä nykyistä merkittävämpään ilmastorahoitukseen. Ilmasto-oikeudenmukaisuutta vaatii globaali etelä ja myös eri kirkkojen edustajat.

Kirkkojen kiinnostus ilmasto-oikeudenmukaisuuteen ei ole yllättävää. Kristinuskon globaali keskus on jo siirtynyt Roomasta huomattavasti globaaliin etelään päin, jos katsotaan kristittyjen määrää. Etelän kirkkojen ääni kuuluu kirkkojen välisissä elimissä ja myös ilmastokokouksen tapahtumissa. Ja kristilliseen uskoon liittyy myös pyrkimys oikeudenmukaisuuteen, vaikkei sitä aina huomaa. Kirkot kuuluvat niihin, jotka puhuvat ilmastovelasta. Varhain teollistuneet maat ovat aiheuttaneet ilmastonmuutoksen, ja siksi niiden tulee kantaa oma erityinen vastuunsa myös sen hillitsemisestä ja siihen sopeutumisesta.

Miksi juuri Dubai ja Arabiemiraatit?

Ilmastokokouksen isäntämaa on upporikas emiraatti, joka ei tosin ole yhtä riippuvainen fossiilisista kuin naapurinsa. Satama ja turismi tuovat tuloja. Kokouksen puheenjohtajana toimii öljy-yhtiön johtaja Sultan al-Jaber. Asialistalla on monen toive saada maailma vähentämään nopeasti fossiilisen energian käyttöä. Vuotuisten ilmastokokousten puheenjohtajuus ja isännyys kiertää ympäri maailmaa. Se luo omistajuutta. Usein puheenjohtajamaa tuo mukaan uutta yritystä sekä uusia aloitteita ja on valmis myös joihinkin itselle vaikeisiin ratkaisuihin. Puheenjohtajalle on kunnia-asia saada tuloksia aikaan ja olla valmis myös tekemään kompromisseja. Sitä sopii toivoa nytkin.

Suomen Ruotsin ja Tansanian kirkkojen sivutapahtuma oikeudenmukaisesta siirtymästä

Suomella on nyt ensimmäistä kertaa oma paviljonkinsa, josta vastaa Business Finland. Lauantaina 9.12. klo 15.00 Suomen paviljongissa pidetään Suomen, Tansanian ja Ruotsin luterilaisten kirkkojen sekä Suomen lähetysseuran Dubain ilmastokokouksen sivutapahtuma. Siinä käsitellään oikeudenmukaista siirtymää kolmen maan kirkkojen esimerkin kautta. Pidän alustuksen ja olen mukana paneelissa. Puheenjohtajana toimii SAK:in ilmastokysymysten johtava asiantuntija Pia Björkbacka. Seminaarin idea on Lähetysseuran vaikuttamistoiminnan gurun Niko Humaliston. Puheenvuoron käyttävät myös tansanialainen nuori vaikuttaja Erick Kapira ja ruotsalainen luterilainen piispa Marika Markovits.

Katso tiedote Dubain sivutapahtumasta Pathways to Just Transition – leading by the example by the churches of Finland, Sweden and Tanzania.

Kirjoittaja työskentelee Kirkkohallituksessa asiantuntijana ja on myös Suomen ilmastokokouksen valtuuskunnan ulkojäsen (party overflow)

Kuva: Ilmastokokous COP28:n puheenjohtajana toimii Sultan Al Jaber, joka on Arabiemiirikuntien teollisuus- ja teknologiaministeri sekä maan ilmastolähettiläs. Puheenjohtaja korosti sitä, että kokouksen osanottajat voivat tehdä haluamiaan ennakkoluulottomia päätöksiä koskien fossiilista ja uusiutuvaa energiaa ja pitää kiinni tavoitteesta rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Hän myös korosti ilmastorahoituksen merkitystä ilmastonmuutoksesta kärsineiden maiden menetysten ja tuhojen korvaamisessa.

Ilkka Sipiläinen