Kaikki tiedotteet

18.11.2023

Kirkon mediasäätiön Katso minuun… -palkinto ohjaaja Petteri Saariolle

Ohjaaja Petteri Saariolle on myönnetty tänään 18.11.2023 Kirkon mediasäätiön Katso minuun… -palkinto dokumenttielokuvasta Revontulten räppäri. Elokuva oli mukana Oulun kansainvälisen lasten- ja nuortenelokuvien festivaalin kotimaisessa kilpailussa.

Revontulten räppäri kertoo 18-vuotiaasta saamelaisesta Mihkku Laitista, joka haluaa rap-artistiksi. Hän tuntee sukupolvien perinteisiin liittyvät odotukset, mutta samaan aikaan omat tulevaisuuden toiveet painavat vaakakupissa. Dokumenttielokuva seuraa Mihkkun elämää puolentoista vuoden ajan, ja se on kasvutarina kohti muusikon uraa ja orastavaa tähteyttä. Elokuva on katsottavissa Yle Areenasta. Kansainvälisen ensi-iltansa Revontulten räppäri saa marraskuussa maailman suurimmilla lasten ja nuorten elokuvafestivaaleilla Chicagossa.

Katso minuun… -palkinnon tuomarina toimi säätiön hallituksen jäsen, elokuvatuottaja Outi Rousu. Rousun mukaan elokuva sitoo taitavasti yhteen kolme tarinaa. Elokuva seuraa läheltä päähenkilön, nuoren miehen pohdintaa elämänvalinnoistaan ja omasta identiteetistään.

”Elokuva käsittelee päähenkilönsä kautta vähemmistöjen, tässä saamelaisten, kulttuuria ja asemaa. Samalla se korostaa luonnon merkitystä elämässämme ja tarvetta elää sovussa luonnon kanssa. Elokuva herättää katsojassa pohdintaa elämänarvoista sekä kysymyksen ympäristön tilasta ja ilmastonmuutoksesta koko maapallolla”, Rousu sanoo.

Suomalainen elokuva moniarvoistuu

Outi Rousun mukaan festivaalin kotimaisessa kilpailussa oli ehdolla kymmenen keskenään erilaista elokuvaa. Ehdokkaina oli draamaa, seikkailullisia elokuvia ja nuorten kasvutarinoita.

”On hyvä, että suomalainen elokuva moniarvoistuu ja tuo esiin myös maamme vähemmistöjen tarinoita. Tänä vuonna ehdokkaana oli muun muassa maahanmuuttajataustaisen lapsen oma tarina ja maahanmuuttajien itsensä tekemä elokuva heidän elämästään lähiöissä”, Rousu sanoo.

Katso minuun… -palkinto on suuruudeltaan 1500 euroa. Se jaetaan vuosittain Oulun kansainvälisellä lasten- ja nuortenelokuvien festivaalilla  yhden kotimaisen elokuvan ohjaajalle tai ohjaajille. Palkinnolla halutaan tukea kotimaista lasten- ja nuortenelokuvaa sekä kannustaa elokuvantekijöitä kristillisen vastuun ja arvomaailman pohdintaan.

Kirkon mediasäätiö on perustettu vuonna 2005. Sen tarkoituksena on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien tukea ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

Kuva:  Revontulten räppäri, kuva Petteri Saario

Lisätietoja:

Anna Patronen, asiainhoitaja Kirkon mediasäätiö sr, kirkonmediasaatio@evl.fi, 050 4 723 031
Outi Rousu, Katso minuun… palkinnon tuomari 2023, outi@pystymetsa.fi, 040 541 2922
Elokuvaohjaaja Petteri Saario, petteri.saario@wildfin.com,  0400 705 524