Ympäristökasvatussuunnitelma

Seurakunnan laatima ympäristökasvatussuunnitelma on yksi ympäristödiplomin minimikriteereistä.

Ympäristökasvatussuunnitelma voi olla erillinen asiakirja tai osa seurakunnan ympäristöohjelmaa. Seurakuntayhtymissä se vaaditaan vähintään puolelta yhtymän seurakunnista.

Jokainen seurakunnan työntekijä, luottamushenkilö ja seurakuntalainen on ympäristökasvattaja omalla paikallaan. Erityisesti suunnitteluprosessin alussa on suositeltavaa järjestää seurakunnan yhteinen työskentely ympäristökasvatussuunnitelman lähtökohtien hahmottamiseksi. Työskentelyn tavoitteena on mahdollistaa aito osallistuminen ja sitoutuminen hankkeeseen niin, että ympäristökasvatussuunnitelman laatiminen on seurakunnan yhteinen asia. Tässä yhteydessä on hyvä mahdollisuus seurakuntalaisten asiantuntemuksen saamiselle mukaan prosessiin. Samoin paikkakunnalla toimivat luontoon ja ympäristöön liittyvät järjestöt sekä alan ammattilaiset on hyvä kutsua mukaan yhteistyökumppaneina.

Seurakuntien ympäristökasvatustyö perustuu ympäristökasvatussuunnitelmaan, jonka voi tehdä esimerkiksi ympäristökasvatusosion otsikoiden mukaisesti. Suunnitelmassa kuvataan tavoitteiden seuranta.

Toimenpide

Seurakunta laatii ympäristökasvatussuunnitelman. Seurakuntayhtymässä sellainen tulee olla vähintään puolella seurakunnista.

Pisteet: Minimikriteeri.