Ruoka ja keittiöt

Ruoka on osa arkea ja juhlaa. Pöytä kokoaa ihmisiä yhteen niin kotona kuin seurakunnassa. Jeesuksen opettamassa rukouksessa me pyydämme tälle päivälle jokapäiväistä leipäämme. Ensimmäisten kirkkojen alttarien lähtökohta oli arkinen puinen ruokapöytä, jonka äärellä kristityt viettivät ehtoollista.

Ruoan tuotannon ja kulutuksen ympäristövaikutuksiin voi vaikuttaa suosimalla Reilun kaupan tuotteita, lähiruokaa ja kasvisruokaa sekä suosimalla satokausiajattelua.

Kirkon energia- ja ilmastostrategiassa on tavoitteena, että toiminnassa suositaan ilmastoystävällistä ruokaa. Sitä kohden päästään jo noudattamalla valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksia.

Ravitsemussuositusten tavoitteena on terveyttä edistävä ruokavalio, joka on samalla myös ympäristön kannalta mahdollisimman kestävä.

RavitsemussuosituksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä