Hiilineutraali kirkko 2030

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on helmikuussa 2019 sitoutunut tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä.

Hiilineutraalius tarkoittaa, että seurakuntatalouksien kasvihuonekaasupäästöt ovat yhtä suuret kuin niiden omistamien maiden hiilinielut, tai että päästöt kompensoidaan. Käytännössä pääpaino on kiinteistöjen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Tässä Kirkon ympäristödiplomin käsikirjassa esitetyt toimet tukevat kirkon energia- ja ilmastostrategian toteutumista ja täydentävät sitä huomioiden myös muut ympäristöasiat.

Toimenpide

Hiilineutraali kirkko 2030 -strategia sisältyy seurakunnan ympäristökatselmukseen ja -ohjelmaan.

Pisteet: Minimikriteeri.

Lisätietoja

Kirkon energia- ja ilmastostrategia Hiilineutraali kirkko.Linkki avautuu uudessa välilehdessä