Hyppää sisältöön

Lähiruoka

Lähiruoalla ja sen kasvavalla kysynnällä on monia myönteisiä vaikutuksia.

Lähiruoalla tarkoitetaan paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria, on tuotettu ja jalostettu oman alueen raaka-aineista ja jota markkinoidaan ja kulutetaan omalla alueella. Se luo työtä ja antaa verotuloja omalla alueella, lisää kuluttajien vaihtoehtoja, alkutuotannon elinvoimaisuutta, edistää kestävän kehityksen mukaista yritystoimintaa ja mahdollistaa ruuan jäljitettävyyttä. Lähiruoka antaa tuottajille kasvot tuotteen takana. Lähiruoan kautta voidaan edistää alkuperäisrotujen ja -lajikkeiden säilymistä ja luonnon monimuotoisuutta, kehittää suomalaista, alueellisesti rikasta ruokakulttuuria ja vastata nopeastikin kuluttajien tarpeiden muutoksiin.

Laatu- ja ympäristökriteerejä hyödyntämällä, markkinavuoropuhelulla sekä korostamalla kokonaistaloudellista edullisuutta hinnan sijaan voidaan lisätä lähiruoan käyttöä julkisissa hankinnoissa. Pienhankinnoilla voidaan tukea paikallista ruoantuottajaa.

Tarjouspyynnössä voidaan esimerkiksi edellyttää, että tarjoaja huomioi raaka-aineiden hankinnassaan:

  • tuoreuden ja jäljitettävyyden
  • salmonellavapauden
  • sesonginmukaisuuden
  • luomun
  • kasvisruoan

Hankinnoissa voidaan käyttää kriteereinä myös esim.:

  • tuotteiden jäljitettävyysjärjestelmää
  • hormoni- ja lääkejäämävapautta

Ruokapalveluita kilpailutettaessa voidaan vaatia, että ruokalistalle on suunniteltava:

  • vuodenaikoihin liittyviä ruokia
  • paikallisia perinneruokia
  • kausiruokia.

Myös raaka-aineiden vaihtaminen lähempänä tuotettuihin on ympäristöteko. Esimerkiksi riisin voi vaihtaa kotimaiseen perunaan, kvinoaan tai ohraan ja soijarouheen kotimaiseen härkikseen.

Toimenpide

Listataan seurakunnan käyttämät lähituotteet (vähintään 50 % ruokaryhmän tuotteista lähiruokaa).

Pisteet: Jos tuoteryhmästä vähintään 50 % hankitaan läheltä, saa siitä 1 pisteen. Enintään 5 pistettä.

Lisätietoja