Verkostoyhteistyö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Verkostoyhteistyö kuntien, järjestöjen ja toisten seurakuntien kanssa on osallistavaa ympäristökasvatusta.

Hiilineutraali kirkko 2030 -strategian mukaisesti seurakunnat tekevät yhteistyötä toisten seurakuntien, kuntien, kaupunkien, järjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa ympäristö- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö koulujen, päiväkotien, yritysten, kunnan, luonnonsuojelujärjestöjen tai muiden järjestöjen kanssa on hyvä tapa toteuttaa ympäristökasvatusta. Järjestöissä on paljon paikallisasiantuntemusta.

Huolenpito luomakunnasta yhdistää eri kristillisiä seurakuntia ja kirkkoja sekä muita uskontoja. Seurakunnan ekumeeninen ja uskontojen välinen yhteistyö niiden kanssa avaa useita mahdollisuuksia.

Toimenpide

Seurakunta osallistuu ympäristötapahtumiin tai -kampanjoihin toisten kirkkojen, uskontokuntien, ympäristöjärjestöjen tai muiden toimijoiden kanssa.

Pisteet: Osallistumisesta ympäristötapahtumiin tai kampanjoihin saa 1–5 pistettä.