Matkustussääntö

Hiilineutraali kirkko 2030 -strategian mukaisesti kirkossa suositaan vähäpäästöistä liikkumista ja mahdollisuuksia etäosallistumiseen parannetaan.

Viisaalla liikkuvuudella tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisia ja yhteiskunnan kannalta suotuisia kulkutapoja, jotka ovat myös taloudellisia, sujuvia ja turvallisia sekä liikkujan terveyttä kohentavia.

Seurakunta laatii tai päivittää matkustussäännön tai sitä vastaavan ohjeen henkilöstön matkustamiskäytännöistä. Matkustussäännössä tulee suosia julkisen liikenteen käyttöä, polkupyöräilyä tai vastaavaa sekä huomioida matkustustavan kokonaistaloudellisuuden lisäksi sen ympäristövaikutukset. Mikäli henkilöauton käyttö on välttämätöntä, kannattaa suosia autojen yhteiskäyttöä, kimppakyytejä, liityntäpysäköintiä ja taloudellista ajotapaa. Lentämistä vähennetään ja siitä aiheutuvat ilmastopäästöt kompensoidaan.

Toimenpide

Seurakunta laatii tai päivittää matkustussäännön tai sitä vastaavan ohjeen henkilöstön matkustamiskäytännöistä huomioiden ympäristövaikutukset.

Pisteet: Minimikriteeri.

Viisas liikkuminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä