Vieraslajien torjunta

Vieraslajit ovat lajeja, jotka ovat levinneet luontaiselta levinneisyysalueeltaan uudelle alueelle ihmisen mukana joko tahattomasti tai tarkoituksella. Jotkin vieraslajeista menestyvät erityisen hyvin ja ovat huomattava uhka aiheuttaessaan vakavaa vahinkoa alkuperäislajeille, ekosysteemeille, viljelykasveille, metsätaloudelle tai muille elinkeinoille. Ne voivat myös aiheuttaa huomattavaa taloudellista haittaa vaikuttamalla ihmisten, eläinten tai kasvien terveyteen tai kiinteistöjen arvoon. Tällaisia selkeitä haittoja aiheuttavia vierasperäisiä lajeja torjutaan koko EU:n alueella ja niitä kutsutaan haitallisiksi vieraslajeiksi.

Vieraslajien torjumiseksi voidaan pitää talkoita yhteistyössä seurakuntalaisten ja esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliiton, WWF:n, Allergia-, Iho- ja Astmaliiton sekä muiden sidosryhmien kanssa. Vieraslajien torjuntaan metsätalousmaalla voidaan hakea rahoitusta Metsäkeskukselta.

Toimenpide

Seurakunta tunnistaa ja paikallistaa vieraslajit ja hävittää ne.

Pisteet: Talkoot vieraslajien hävittämiseksi 1 piste/tapahtuma, enintään 3 pistettä.

VieraslajitLinkki avautuu uudessa välilehdessä

VieraslajitalkootLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Metsäkeskuksen vieraslajirahoitusLinkki avautuu uudessa välilehdessä