Leirit, retket ja tapahtumat

Ympäristöaiheiset retket, leirit ja kerhot sekä teemapäivät ja tapahtumat tuovat hyviä kokemuksia. Niitä kannattaa järjestää yhteistyössä muiden seurakuntien ja toimijoiden kanssa.

On hyvä tuntea jokamiehenoikeudet. Siihen soveltuvia kasvun kaaren paikkoja ovat rippikoulu, nuorten ja aikuisten toiminta sekä soveltaen lapsityö. Oikeuksien vastapainona on tässäkin velvollisuuksia. Myös niistä on hyvä puhua niin luonnossa liikkumiseen kuin omaan asuinympäristöönkin liittyen.

Toimenpide

Seurakunta järjestää erilaisia retkiä, leirejä, kerhoja ja tapahtumia.

Pisteet: Ympäristöaiheiset kerhot, tapahtumat ja teemapäivät (kierrätyspäivä, ympäristönsuojeluilta, kompostivinkkien jakoilta, näyttely tai vastaava ympäristötapahtuma; jokamiehen oikeuksiin tutustuminen kasvun kaaren eri vaiheissa): 1–2 pistettä/tapahtuma, enintään 10 pistettä.

Lisätietoja

Hyvä ja hauskasti toteutettu, tiivis ja monipuolinenkin tietopaketti jokamiehenoikeuksistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä keskustelun pohjaksi löytyy ympäristöministeriön nettisivulta.