Energiankulutuksen vähentäminen ja energiatehokkuus

Hiilineutraali kirkko 2030 -strategian mukaisesti seurakunnat selvittävät rakennustensa energiankulutuksen ja kirjaavat sen Basis-järjestelmään vuoden 2020 loppuun mennessä. Rakennusten energiatehokkuutta parannetaan.

Kiinteistön energiankäyttöä voi tehostaa muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

• Energiakatselmuksissa käydään läpi mihin energiaa kuluu ja miten energiankäyttöä voidaan tehostaa.
  • Kulutusseurannan avulla selvitetään kulutustaso, havaitaan kulutuksen muutokset ja pystytään selvittämään muutosten syyt.
  • Lämmitysverkoston perussäädön avulla lämmitysjärjestelmä säädetään toimimaan suunnitellulla tavalla. Perussäädöllä varmistetaan, että kaikissa huoneissa on suunnitelmien mukainen lämpötila.
  • Ilmastointijärjestelmien tasapainotus ja energiatehokkuuden huomioiminen. Ilmastointijärjestelmän tasapainotus parantaa myös sisäilman laatua.
  • Kiinteistöjen käyttäjien opastus kannustaa ja motivoi välttämään tarpeetonta energiankulutusta ja vaikuttamaan kiinteistön energiankäytön tehostumiseen.

Vähimmäistavoitteena on mitata kunkin rakennuksen vuosikulutus ja seurata kulutuksen muutoksia joko Basis-järjestelmällä tai huoltokirjan avulla.

Toimenpide

Rakennusten energiankulutus selvitetään ja energiatehokkuutta parannetaan.

Pisteet:

• Luodaan valaistukselle, vedelle, lämmitykselle ja kiinteistön sähkönkulutukselle seurantajärjestelmä, 2–5 pistettä.
  • Energiakatselmus tai sitä vastaava toimenpide, 2–10 pistettä.
  • Muut toimet, enintään 10 pistettä.
  • Yhteensä enintään 25 pistettä.

Lisätietoja

Energiatehokkuuden parantaminen kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuksen korjaushankkeessa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

EnergiatehokkuussopimuksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kiinteistön energiankäyttöLinkki avautuu uudessa välilehdessä