Ympäristökasvatuksen viestintä ja vuosikello

Osana ympäristökasvatussuunnitelmaa suunnitellaan siihen liittyvä viestintä.

Hiilineutraali kirkko 2030 -strategian mukaisesti kirkko rohkaisee ja haastaa viestinnässään ja toiminnassaan jäsenensä mukaan ilmastotyöhön ja hiilineutraaliustavoitteisiin. Kirkko vaatii päättäjiltä rohkeita ilmastotoimia. Kirkko edistää globaalia ilmasto-oikeudenmukaisuutta.

Lue lisää osiosta Viestintä.

Ekotapahtumien vuosikello

Tässä on esimerkki vuosikellosta. Siihen on koottu joukko kirkkojen ja muiden tahojen ilmasto- ja ympäristötapahtumia. Siitä voi poimia omaan vuosikelloon ne tapahtumat, joihin on paikallisessa toiminnassa mielekästä liittyä.

Yhteistyö muiden ympäristökasvattajatahojen kanssa lisää toimintamme vaikuttavuutta. Emme ole yksin. Toimimme paikallisesti, ja yhdessä vaikutamme maailmanlaajuisesti. Paikallinen ja globaali ekumenia kannattaa pitää mielessä. Yhteistyökumppanuudet tuovat usein enemmän näkyvyyttä ja vaikuttavuutta kuin pelkästään omasta toiminnasta viestiminen.

Vuosikellopohja, jossa ympyrän kehällä tyyliteltyjä lehden muotoja sekä numerot 1-12.

Tammikuu

Helmikuu

Maaliskuu

Toukokuu

Kesäkuu

Elokuu

Syyskuu

Lokakuu

Marraskuu

Toimenpide

Seurakunta laatii ympäristökasvatuksen vuosikellon.

Pisteet: Vuosikellosta 3 pistettä, viestinnästä 3 pistettä.

Täältä voit ladata vuosikellopohjan.

Täältä voit ladata jätekartoituslomakepohjan.