Kemikaalihaittojen ehkäisy

Ympäristölle tai terveydelle haitallisten torjunta-aineiden käyttöä voi vähentää hoitoteknisin keinoin ja suosimalla TUKESin hyväksymiä kasvinsuojeluaineita tai tuholaisten luonnonmukaisia vihollisia, kuten leppäkerttuja.

Rikkaruohoja voidaan torjua myrkyttömin keinoin, kuten mekaanisesti kitkemällä, tukahduttamalla, jyrsimällä, kesannoimalla, liekittämällä tai kasvipohjaisilla torjunta-aineilla.

Seurakunnan hautausmailla ja piha- ja puistoalueilla käyttämän lannoituksen tulisi olla täsmällistä ja ympäristöystävällistä.

Huom! Tätä ympäristökäsikirjan osiota on korjattu, ja suosituksista on poistettu mäntysuopa ja rypsiöljy. TUKES on kieltänyt mäntysuovan käytön käsvinsuojeluaineena. Ainoastaan TUKESin hyväksymiä kasvinsuojeluaineita tulee käyttää. Tarkempaa tietoa ja linkki kasvinsuojeluainerekisteriin löytyy TUKESin verkkosivuilta

Toimenpide

Seurakunta pidättäytyy ympäristölle haitallisten aineiden käytöstä viheralueillaan.

Seurakunta käyttää ympäristöystävällisiä lannoitteita ja menetelmiä.

Pisteet:

• Myrkyttömien kasvinsuojeluaineiden ja menetelmien käyttö 1 piste.
  • Rikkaruohojen kitkeminen ja muu mekaaninen torjunta 1 piste.
  • Luonnonlannoitteiden käyttö 1 piste.
  • Hidasvaikutteisten lannoitteiden käyttö 1 piste.
  • Maa-analyysin mukaan lannoittaminen 1 piste.
  • Enintään 5 pistettä.

Luonnonmukainen tuholaistorjuntaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Rikkaruohojen torjunta mekaanisestiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

VieraslajitLinkki avautuu uudessa välilehdessä